Název: Design sportovního elektromobilu
Další názvy: Design of electric sports car
Autoři: Kypta, Martin
Vedoucí práce/školitel: Siebert Petr, Ing.
Pelikán František, Doc. akad. soch.
Oponent: Zvonek Miroslav, Doc. akad. soch. ArtD.
Datum vydání: 2016
Nakladatel: Západočeská univerzita v Plzni
Typ dokumentu: diplomová práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/25493
Klíčová slova: design;elektromobil;inovativní technologie
Klíčová slova v dalším jazyce: design;electric car;innovative technology
Abstrakt: Tesla Ultra je vize sportovního třímístného elektromobilu, která kombinuje revoluční technologie s vytříbeným designem. Design karosérie se vyznačuje aerodynamickým tvarováním s ladnými křivkami a harmonickou souhrou konkávních a konvexních ploch. Ačkoliv je design karosérie členitý, v celkovém dojmu působí jednoduše a vyváženě. Přední část karosérie elektromobilu nás zaujme především svým vzdušným dojmem. Velké průduchy mezi koly a trupem vznikly klínovitým tvarem hlavní středové části karosérie, která připomíná trup lodi. Inspirace hydrodynamikou nebyla náhodná. Tento tvar snižuje aerodynamický odpor, protože okolní vzduch může plynule proudit kolem a skrz karosérii. Tvar průduchů byl inspirován aviatikou, zejména profilem křídla, který zvyšuje přítlak. Vzduch, který skrz průduchy plynule proudí, zvyšuje přítlak na obě nápravy a zlepšuje tak jízdní vlastnosti při vysokých rychlostech. Přední část karosérie obzvláštňuje předsunuté přítlačné křídlo z karbonu. Křídlo je k trupu připevněno středovým karbonovým pilířem, podobně jako je tomu u závodních vozů formule F1. Přední světlomety se vyznačují jednoduchým tvarem a fungují i jako difuzory, které usměrňují proudění vzduchu. Laserové diody patří k nejmodernější technologii, které dokážou svítit až kilometr před automobil, aniž by oslnily protijedoucí automobily. Intenzita svícení se totiž mění automaticky. Pod světlomety se nacházejí malé křídlovité difuzory. Při bočním pohledu působí karosérie kompaktním a uceleným dojmem. Zvláštností je zdánlivá absence prosklení kabiny. Speciální folie smart-glass působí z exteriéru jako součást karosérie a jejího lakování. Exteriér karosérie tak působí spíše jako sochařský objekt. Naopak v interiéru si posádka může dopřát bohatý výhled ven. Koncept Tesla Ultra nemá standardní dveře jako je tomu u běžného automobilu. Při vystupování a nastupování se otevře směrem nahoru a vřed velký díl karosérie včetně čelního okna a střechy. Tento díl karosérie je poměrně těžký a bude zapotřebí použít silné hydraulické písty ovládané vlastními elektromotory. Celý proces otevírání je plně automatický a pro posádku je tedy velmi příjemný a pohodlný. K otevření neslouží žádné mechanické kliky dveří, nýbrž knoflík na klíčku. Design tak nic nenarušuje a může být čistý. Přibližně uprostřed protíná oblou karosérii výrazná ostře tvarovaná linie, která začíná u vyústění předního průduchu a končí u zadního. Vyústění průduchů vzdušně působící karosérie má klínovitý tvar. Zpětná zrcátka na boku nahradily zabudované mikro kamery, které monitorují prostor kolem vozu a minimalizují slepé úhly. Boční profil hlavní středové části karosérie je bohatý mix konkávních a konvexních ploch a linií. Takto tvarovaná karosérie je spíše jako divadelní představení, v kterém má hlavní roli světlo a stín, přičemž divákem se stává každý kolemjdoucí. Střechu protíná ocasní ploutev, která plynule začíná za řidičovým sedadlem a končí až necelý metr za karosérií. Připomíná spíše páteř nějakého živočicha, která kromě estetické funkce, má především usměrnit větrné víry, které vznikají za vozem. Podobnou ploutev používají již dnes supersportovní vozy určené pro závody 24 hodin Le Mans. Zadní část karosérie se nese v obdobném tvarosloví jako ta přední. Průduchy karosérie zde vygradovaly a zadek karosérie tak působí nejvzdušněji. Karosérie musela ustoupit vzduchu, který skrz karosérii plynule proudí. Zadní světlomety respektují tvar předních a jsou tedy štíhlého tvaru, které připomínají stylizované písmeno C. Koncové světlomety jsou narozdíl od těch předních propojené a vzniká tak vizuálně jediný díl. Rovněž plní funkci přítlačných ploch, které nahrazují velké přítlačné křídlo. Pod světlomety se nachází difuzory, které usměrňují proudící vzduch a eliminují tak vznik nežádoucích větrných vírů, které zvyšují odpor vzduchu. Uprostřed spodní části se nachází karbonový díl s difuzory a malým koncovým světlem mnohoúhelníkového tvaru, podobný jako mají vozy formule F1.
Abstrakt v dalším jazyce: Tesla Ultra represents a vision of a three-passenger e-sportscar that combines revolutionary technology with refined design. The car design is distinguished by aerodynamic shaping with soft curves and harmonious interplay of concave and convex surfaces. Although the rugged chassis design, the overall impression is as simple as balanced. A specialty goes with an ostensible missing of the car glazing, which is in reality formed by a special foils smart-glass, which postulate a feeling of a part of chassis and/or painting. As a consequence, the exterior acts more as a sculptural masterpiece. Roof intersects the tail fin, which begins smoothly behind the driver's seat and up to half a meter behind the bodywork. In addition to the aesthetic function, which mimics a spine of an animal, it primarily directs the wind beliefs that arise behind the car. A similar feature is already used by super-sportcars for the 24 hours of Le Mans race. The Tesla Ultra has not a standard door as is the case with conventional cars. While a man is entering the car, a considerable part of the car body, the doors and the roof, is forced up and front thanks to its own powerful hydraulic pistons controlled by electro-motors. The entire opening process is fully automated and very friendly and comfortable for the passengers. The opening serve no mechanical door handles, but the button on the key. Due to that the design is exceptionally clear. Instead of the rearview mirrors, the built-in micro cameras monitor the area around the car and minimize the blind spots. The interior is designed for a crew of three passangers, with the driver's seat in the middle and passenger seats are on the sides and slightly behind. All driving information is projected to the driver's field of view using a head-up display. Besides the information about speed, range, navigation etc., the additional information is screened to the driver, such as interest on the local places, which passes through. It is a kind of expanded reality, which the driver can simplify and streamline the way from point A to point B. The storage space is composed of several compartments in the interior, and for example small suitcases will fit into the space behind the passenger seat.
Práva: Plný text práce je přístupný bez omezení.
Vyskytuje se v kolekcích:Diplomové práce / Theses (KDE)

Soubory připojené k záznamu:
Soubor Popis VelikostFormát 
Diplomova prace Bc.A Martin Kypta.pdfPlný text práce2,29 MBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Kypta_V.pdfPosudek vedoucího práce109,89 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Kypta_O (2).pdfPosudek oponenta práce466,77 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
KYPTA.pdfPrůběh obhajoby práce578,54 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/25493

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.