Full metadata record
DC poleHodnotaJazyk
dc.contributor.advisorBaštář Leichtová Magdaléna, PhDr. Ph.D.
dc.contributor.authorJiroušková, Kristina
dc.contributor.refereeŠanc David, PhDr. Ph.D.
dc.date.accepted2018-1-8
dc.date.accessioned2019-03-15T10:15:24Z-
dc.date.available2016-6-30
dc.date.available2019-03-15T10:15:24Z-
dc.date.issued2018
dc.date.submitted2017-4-28
dc.identifier69785
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11025/31951
dc.description.abstractVe své diplomové práci jsem se zabývala tím, jakou roli hrají státy Střední Asie v ruské a čínské zahraniční politice. Středoasijské státy jsem ihned v úvodu rozdělila do dvou skupin. Do první této skupiny jsem zařadila Kazachstán a Uzbekistán, jelikož tyto dvě republiky vykazují znaky, díky kterým je lze považovat za lokální mocnosti. Zbývající tři státy - Turkmenistán, Kyrgyzstán a Tádžikistán nedosahují takového politického, ekonomického či bezpečnostního významu pro ruskou ani čínskou zahraniční politiku. Z toho důvodu jsem se zaměřila právě na Kazachstán a Uzbekistán a jejich pozici v ruské a čínské zahraniční politice. Vzájemné vztahy všech čtyř aktérů jsem zkoumala formou analýzy bilaterálních vztahů. Čtyři analyzované bilaterální vztahy byly rozděleny do tří podkapitol: politických, ekonomických a bezpečnostních vztahů. Cílem práce bylo potvrdit či vyvrátit stanovenou hypotézu, ve které jsem předpokládala, že Rusko usiluje zejména o politický vliv v oblasti Střední Asie, zatímco hlavním regionálním cílem Čínské lidové republiky je čistě ekonomická spolupráce. Analýza však ukázala, že hypotéza je pravdivá pouze z poloviny. Udržení politického vlivu v tomto regionu je pro Rusko sice klíčové, ale ekonomické výhody, které z této politické loajality plynou (zejména v případě Kazachstánu) jsou pro ruský režim stejně tak důležité. Práce mi též pomohla odhalit skutečnost, že ani takový ekonomický gigant, kterým je Čína, nepodřizuje svoji zahraniční politiku výhradně ekonomickým ziskům. Například strategické partnerství s Uzbekistánem je vystavěno na bezpečnostní spolupráci a společnému boji proti terorismu, separatismu a extremismu, kterým Čína chrání své odlehlé provincie.cs
dc.format109 s. (184 370 znaků)cs
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isocscs
dc.publisherZápadočeská univerzita v Plznics
dc.relation.isreferencedbyhttps://portal.zcu.cz/StagPortletsJSR168/CleanUrl?urlid=prohlizeni-prace-detail&praceIdno=69785-
dc.rightsPlný text práce je přístupný bez omezení.cs
dc.subjectanalýza zahraniční politikycs
dc.subjectruská zahraniční politikacs
dc.subjectčínská zahraniční politikacs
dc.subjectblízké zahraničícs
dc.subjectzahraniční politika kazachstánucs
dc.subjectzahraniční politika uzbekistánucs
dc.subjectnový realismuscs
dc.subjecttři zlacs
dc.titleStředoasijské státy v ruské a čínské zahraniční politicecs
dc.title.alternativeStates of Central Asia in Russian and Chinese Foreign Policyen
dc.typediplomová prácecs
dc.thesis.degree-nameMgr.cs
dc.thesis.degree-levelNavazujícícs
dc.thesis.degree-grantorZápadočeská univerzita v Plzni. Fakulta filozofickács
dc.thesis.degree-programPolitologiecs
dc.description.resultObhájenocs
dc.rights.accessopenAccessen
dc.description.abstract-translatedIn my diploma thesis I have engaged in the role of Central Asia´s states in Russia´s and China´s foreign policy Central Asia´s states were divided into two groups Into the first group I put Kazakhstan and Uzbekistan, because these two republic show signs, and they could be considered as local powers. Other three states Turkmenistan, Kyrgyzstan and Tajikistan are not of such political, economical or security significance in Russian and Chinese foreign policy. For this reason I focused to Kazakhstan and Uzbekistan and their position in foreign policy of these regional powers. Mutual relations between local powers and superpowers were explored through an analysis of bilateral relations. This analysis was devided into three chapters: political, economic and security relations. The aim of my thesis was to confirm or refute the given hypothesis, in which I supposed that Russian interest in Central Asia is primary political, while China´s main goal is economic co-operation. However, the analysis has shown that my hypothesis is not entirely correct. Maintaining political influence in this region is very important for Russia, but the economic benefits that comes from this alliance (especially in the case of Kazakhstan) are for Russia important just as well. My work helped me also to reveal, that even such an economic gigant as China is not the economic profit on the first place. For example strategic partnership with Uzbekistan is build on security co-operation and mutual fight against terrorism, separatism and extremism, which defend Chinese far provinces.en
dc.subject.translatedanalysis of foreign policyen
dc.subject.translatedrussian foreign policyen
dc.subject.translatedchinese foreign policyen
dc.subject.translatednear abroaden
dc.subject.translatedforeign policy of kazakhstanen
dc.subject.translatedforeign policy of uzbekistanen
dc.subject.translatednew realismen
dc.subject.translatedthree evilsen
Vyskytuje se v kolekcích:Diplomové práce / Theses (KAP)

Soubory připojené k záznamu:
Soubor Popis VelikostFormát 
DP_Jirouskova.pdfPlný text práce1,51 MBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Jirouskova_ved_MVmgr.pdfPosudek vedoucího práce1,93 MBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Jirouskova-dp-OP-MV.pdfPosudek oponenta práce1,93 MBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Jirouskova.pdfPrůběh obhajoby práce311,01 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/31951

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.