Title: Komunikace s agresivním pacientem v PNP
Other Titles: Communication with an aggressive patient in prehospital emergency care
Authors: Drda, Jaroslav
Advisor: Beránek Václav, Mgr. et Mgr.
Referee: Pfefferová Eva, Mgr.
Issue Date: 2019
Publisher: Západočeská univerzita v Plzni
Document type: bakalářská práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/38869
Keywords: agresivita;přednemocniční neodkladná péče;zdravotnický záchranář
Keywords in different language: communication;aggresiveness;prehospital emergency healthcare;paramedic
Abstract: Tématem této bakalářské práce je komunikace s agresivním pacientem v PNP. Je složena ze dvou částí - teoretické a praktické. V teoretické části je popsaná zdravotnická záchranná služba a jejích 5 pilířů. Zabývá se také komunikaci obecně - jejími druhy, formami a situačními aspekty. Popisujeme zde agresi, agresivitu a její druhy. Pozornost je věnovaná také možnostem deeskalace agresivního pacienta v přednemocniční neodkladné péči. Praktická část práce je zaměřená na kvantitativní výzkum, který měl následující cíle. Zjistit, zda může opakovaná konfrontace s agresivním pacientem vést k ukončení pracovního poměru u ZZS. Zda jsou zdravotničtí záchranáři spokojeni se spoluprácí s Policií České republiky. Zjistit četnost proškolení v jednání s agresivním pacientem, a zda existuje na ZZS standard pro jednání s těmito pacienty. Výstupem naší práce je vypracovaný standard pro jednání s agresivním pacientem.
Abstract in different language: The topic of this bachelor's thesis is the communication with an aggressive patient in the prehospital emergency care. It consists of two segments - theoretical and practical. Firstly, the theoretical part describes the ambulance service and its five pillars. It also deals with the basics of communication - different types, varies forms, and situational aspects. The attention is also paid to the possibilities of de-escalation of an aggressive patient in the prehospital emergency care. The practical part of this thesis is focused on a quantitative research that had certain goals. In the first place, I was supposed to find out if repeated confrontation with an aggressive patient can lead to the termination of employment with the Emergency medical service (EMS). The next target was to observe if paramedics are satisfied with the collaboration of the EMS and the Police of the Czech Republic. Lastly, it was crucial to determine the frequency of training that concentrates on the issue of working with an aggressive patient and whether there is a standard for dealing with these patients in the EMS. The output of this work is a step-by-step procedure for dealing with an aggressive patient.
Rights: Plný text práce je přístupný bez omezení.
Appears in Collections:Bakalářské práce / Bachelor´s works (KAZ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
BP-Jaroslav Drda 2019.pdfPlný text práce1,19 MBAdobe PDFView/Open
Drda_OP.pdfPosudek oponenta práce1,71 MBAdobe PDFView/Open
Drda_VP.pdfPosudek vedoucího práce1,71 MBAdobe PDFView/Open
Drda.pdfPrůběh obhajoby práce347,47 kBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/38869

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.