Title: Pozice asistenta pedagoga v kontextu inkluzivního vzdělávání
Other Titles: The teacher´s assistant´s position in the context of inclusive education
Authors: Sušanková, Jitka
Advisor: Zachová Markéta, PhDr. Ph.D.
Referee: Slowík Josef, PhDr. Ph.D.
Issue Date: 2020
Publisher: Západočeská univerzita v Plzni
Document type: diplomová práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/40999
Keywords: asistent pedagoga;inkluze;integrace;žák se speciálními vzdělávacími potřebami;individuální vzdělávací plán;profesní kompetence;podpora a spolupráce
Keywords in different language: teaching assistant;inclusion;integration;pupil with special educational needs;individual educational plan;professional competences;support and cooperation
Abstract: Cílem diplomové práce bylo objasnit jaké postavení zaujímá a jakou roli sehrává profese asistenta pedagoga v rámci inkluzivního vzdělávání. Diplomová práce je rozdělena na část teoretickou a empirickou. V teoretické části začínám definicí pojmu, pokračuji legislativním rámcem, financováním, až se dostávám k samotné osobnosti asistenta pedagoga. Zabývám se jeho profesními kompetencemi, náplní práce, ale také případnými úskalími v této profesi. V empirické části se soustředím na výzkum, který se zaměřuje na postavení a roli asistenta pedagoga v kontextu inkluzivního vzdělávání. Výzkumné šetření jsem prováděla za použití metody hloubkového rozhovoru s asistenty pedagoga a prostřednictvím metody dotazníkového šetření, jehož respondenty byli učitelé základních škol. Účelem výzkumu bylo získat pohled na danou problematiku z hlediska dvou jeho aktérů, přičemž asistenti pedagoga zde zaujímali místo aktérů klíčových. Výsledek práce přináší konkrétní představu o pozici asistenta pedagoga, vnímání jeho osobnosti a požadavky na jeho profesní kompetence. Cíl práce byl splněn. Věřím, že diplomová práce přináší nové poznatky, které mohou být podnětem pro širší zkoumání, nebo se práce může stát zdrojem informací a inspirací pro pedagogické pracovníky.
Abstract in different language: The aim of the diploma thesis was to clarify what position occupies and what role the profession of teaching assistant plays in the frame of inclusive education. The diploma thesis is divided into a theoretical and an empirical part. In the theoretical part, I start with the definition of the term, I continue with the legislative framework, financing, until I get to the personality of a teaching assistant. I deal with their professional competencies, the scope of work, but also possible pitfalls in this profession. In the empirical part, I focus on research that focuses on the position and role of teaching assistants in the context of inclusive education. I conducted the research survey using the method of in-depth interview with teaching assistants and through the method of a questionnaire survey, the respondents of which were primary school teachers. The purpose of the research was to gain an insight into the issue from the point of view of two of its participants, where teaching with teaching assistants took the place of the key ones. The result of the work brings a concrete idea of the position of a teaching assistant, perception of their personality and requirements for their professional competencies. The aim of the work was reached. I believe, the diploma thesis brings new knowledge that can be a stimulus for wider research, or the work can become a source of information and inspiration for teachers.
Rights: Plný text práce je přístupný bez omezení.
Appears in Collections:Diplomové práce / Theses (KPG)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Diplomova prace - Jitka Susankova_0.pdfPlný text práce2,68 MBAdobe PDFView/Open
Susankova VP.pdfPosudek vedoucího práce44,63 kBAdobe PDFView/Open
Susankova OP.pdfPosudek oponenta práce946,18 kBAdobe PDFView/Open
Susankova O.pdfPrůběh obhajoby práce5,42 MBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/40999

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.