Název: Přírodovědné vycházky jako forma aktivního poznávání přírody v regionu Velharticka.
Další názvy: Natural walks as a form of active exploration of nature in Velhartic region.
Autoři: Kopačková, Jitka
Vedoucí práce/školitel: Podroužek Ladislav, Doc. PaedDr. Ph.D.
Oponent: Strouhal Lukáš, Mgr. et Bc. DiS., MBA
Datum vydání: 2020
Nakladatel: Západočeská univerzita v Plzni
Typ dokumentu: diplomová práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/41002
Klíčová slova: žáci prvního stupně základní školy;příroda;vycházky;poznávání;rostliny;zvířata;okolí
Klíčová slova v dalším jazyce: primary school pupils;nature;walks;learning;plants;animals;surroundings
Abstrakt: Teoretická část je vytvořena pomocí několika literárních zdrojů, z nichž bylo čerpáno. Pomáhá se lépe zorientovat ve formách a metodách výuky, a celkově odkrývá důležitý význam přírodovědných vycházek jako součást výuky pro žáky prvního stupně ZŠ. V práci je popsán vybraný region a jeho přesná charakteristika. Dále se zde zabývám vztahem k přírodě, který je v žácích pěstován již v předškolním věku a děti ovlivňuje i v nadcházejících školních letech. Praktická část je tvořena celkově 14 zastávkami, na kterých žáci plní zadané úkoly, které jsou doplněny pracovními listy (viz. příloha). Přírodovědnou vycházku lze absolvovat během dopoledních vyučovacích hodin. Je rozdělena na 2 trasy, přičemž většina okruhu je společná. U zastávky č. 10 se starší žáci oddělují a absolvují delší okruh. V příloze jsou obsaženy pracovní listy, které žáci v průběhu vycházky vyplňují. Tuto vycházku lze uskutečnit ve všech ročních obdobích a pozorovat změny v přírodě na jednotlivých stanovištích. Doufám, že se tato vycházka stane oblíbenou nejen pro žáky velhartické ZŠ. Cílem práce bylo navrhnout a vypracovat polodenní přírodovědnou vycházku, na které budou žáci seznámeni s okolní přírodou. Tato navržená vycházka byla s žáky uskutečněna a cíle jednotlivých stanovišť se zdají být reálné. Celkově vycházku hodnotím kladně, žáci byli nabiti pozitivními dojmy. Při hodině, která byla souhrnem absolvované vycházky a konala se následující den, bylo vidno, že žáci z každého stanoviště dosáhli nových poznatků, což splnilo mé hlavní cíle. Samozřejmostí je čas na každém stanovišti omezovat dle situace tak, aby žákům nebylo dovoleno přejít v nekontrolovatelné aktivity. To může být někdy složité, obzvlášť pokud je třída složena z žáků, kteří rádi bývají rozjívení. Učitel by měl vycházku absolvovat předem, aby zvážil případné alternativy, pokud by k takové situaci došlo. Je potřeba také uvážit, zda by nebylo vhodnější vycházku absolvovat v doprovodu dalšího kolegy. Z mého hlediska vycházka předpoklady splnila a to velmi kladně, doporučuji ji absolvovat alespoň dvakrát ročně a to v různých ročních obdobích. Celkově se domnívám, že vycházky na ZŠ jsou v dnešní době jako součást výuky podceňovány. Rozumím tomu, že díky jejich náročnosti na přípravu to tak je, avšak tento druh náročné přípravy se vyplatí.
Abstrakt v dalším jazyce: The theoretical part is created using several literary sources from which it was drawn. It helps to better orientate in forms and methods of teaching, and generally reveals the important importance of science walks as part of teaching for primary school pupils. The work describes the selected region and its precise characteristics. Furthermore, I deal with the relationship to nature, which is cultivated in pre-school age and affects children in the coming school years. The practical part consists of a total of 14 stops, at which pupils perform the assigned tasks, which are supplemented with worksheets (see Annex). The nature walk can be completed during the morning lessons. It is divided into 2 routes, with most of the circuit shared. At stop no. 10, older students separate and complete a longer circuit. The annex contains worksheets that pupils fill in during the walk. This tour can take place in all seasons and observe changes in nature at individual habitats. I hope that this walk will become popular not only for pupils of Velhartice Primary School. The aim of the work was to design and elaborate a half-day natural science tour, where students will be acquainted with the surrounding nature. This proposed walk was realized with the pupils and the objectives of the individual habitats seem realistic. Overall, I evaluate the walk positively, pupils were charged with positive impressions. During the lesson, which was a summary of the walk and took place the following day, it was apparent that the pupils from each post had achieved new knowledge, which met my main objectives. As a matter of course, it is necessary to limit the time at each station according to the situation so that pupils are not allowed to switch to uncontrollable activities. This can sometimes be complicated, especially if the class consists of pupils who like to be upset. The teacher should take a walk in advance to consider possible alternatives should this happen. It is also necessary to consider whether it would be more appropriate to take a walk accompanied by another colleague. From my point of view the walk fulfilled the prerequisites very positively, I recommend to attend it at least twice a year in different seasons. Overall, I believe that primary school walks are now underestimated as part of the lessons. I understand that because of their difficulty in preparation, this is the case, but this kind of demanding preparation pays off.
Práva: Plný text práce je přístupný bez omezení.
Vyskytuje se v kolekcích:Diplomové práce / Theses (KPG)

Soubory připojené k záznamu:
Soubor Popis VelikostFormát 
DP Kopackova.pdfPlný text práce13,14 MBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Kopackova VP.pdfPosudek vedoucího práce143,01 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Kopackova OP.pdfPosudek oponenta práce164,31 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Kopackova O.pdfPrůběh obhajoby práce27,41 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/41002

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.