Název: Práce s textem ve výuce anglického jazyka na 1. stupni ZŠ
Další názvy: Working with text in English language teaching at elementary school
Autoři: Miarková, Lenka
Vedoucí práce/školitel: Klečková Gabriela, Mgr. Ph.D.
Datum vydání: 2020
Nakladatel: Západočeská univerzita v Plzni
Typ dokumentu: diplomová práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/41302
Klíčová slova: cizojazyčná výuka;text;čtenářská gramotnost;čtení s porozuměním;čtenářské strategie;diagnostické portfolio
Klíčová slova v dalším jazyce: foreign language teaching;text;reading literacy;reading comprehension;reading strategies;diagnostic portfolio
Abstrakt: Diplomová práce se zabývá rozvojem čtenářství na prvním stupni základní školy. Cílem je prozkoumat, zda volba vhodných aktivit ve výuce cizího jazyka může vést k usnadnění porozumění čtenému a vytvoření čtenářských návyků, jež budou pro žáka podnětem pro další práci s textem. Studie se dále zaměřuje na význam sebehodnocení prostřednictvím hodnotícího portfolia, jež má být pro žáka ukazatelem, které učební strategie mu pomáhají. Teoretická část předkládané práce se zaměřuje na charakteristiku vývoje cizojazyčné výuky z hlediska využití textu jako prostředku osvojování jazyka, na interpretaci textových materiálů z pohledu pedagogických dokumentů, dále zahrnuje problematiku související s rozvojem schopnosti rozumět tištěným informacím a jejich využíváním při dosahování osobních cílů. Na závěr je popsán způsob podávání zpětné vazby v průběhu učení a přehledu výsledků žáka mladšího školního věku. Obsahem empirické části je popis výsledků výzkumu realizovaného metodou kvalitativního šetření. Jedná se o detailní reflexi průběhu praktického projektu, jenž předkládá žákům několik vzorových pracovních příležitostí s cílem ukázat, jak efektivněji získávat informace z textu při výuce anglického jazyka ve čtvrtém ročníku základní školy. Pozornost věnuje také podpoře autonomie žáků a aktivizaci odpovědnosti za jeho učení pomocí hodnotícího portfolia. Rozbor prací žáků metodou rozhovoru pak poskytuje data, na jejichž základě jsou vyvozeny závěry výzkumu, že zprostředkované čtenářské strategie skutečně mohou žákovi usnadnit porozumění cizojazyčného textu, a prokáže, zda je hodnotící portfolio je účinným prostředkem motivace.
Abstrakt v dalším jazyce: The thesis discusses the use of text as a means of developing reading comprehension in English lessons. The aim of this work is to demonstrate the influence of deliberate reading activities on the development of reading skills of younger school pupils. The theoretical part of the thesis with the issue of working with text and the process of reading in the English language for pupils of younger school age. It gives a brief overview of the historical development of English language learning, defines the term text and analyzes strategic documents outlining learning a foreign language. The main part of the work focuses on the issue of reading in a foreign language and processing information from text. The whole section is concluded with a section on pupil's portfolio and its role in pupil´s learning. The practical part of the thesis describes qualitative research, with pupils of the 4th grade of a primary school. It interprets the results on the basis of observation of selected pupils, evaluation of worksheets and student's interviews with the teacher over the pupil's portfolio. It gives recommendations for practice.
Práva: Plný text práce je přístupný bez omezení.
Vyskytuje se v kolekcích:Diplomové práce / Theses (KAN)

Soubory připojené k záznamu:
Soubor Popis VelikostFormát 
DP_Miarkova_final.pdfPlný text práce1,8 MBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Pos_ved_Kleck_Miarkova.pdfPosudek vedoucího práce95,72 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Pos_opon_Potoc_Miarkova.pdfPosudek oponenta práce144,41 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Prubeh_Miarkova.pdfPrůběh obhajoby práce404,2 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/41302

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.