Title: Učitel v pojetí předškolních dětí
Other Titles: Teacher in the concept of preschool children
Authors: Berounská, Veronika
Advisor: Lohrová Kateřina, PhDr. Mgr. Ph.D.
Referee: Kosíková Věra, PhDr. et PaedDr. Ph.D.
Issue Date: 2020
Publisher: Západočeská univerzita v Plzni
Document type: bakalářská práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/41343
Keywords: předškolní věk;učitel;představy;dětská pojetí;prekoncepty
Keywords in different language: preschool age;teacher;ideas;children's concepts;preconceptions
Abstract: Bakalářská práce se zaměřuje na dětské prekoncepty o učiteli a zjišťuje představy dětí o učiteli v mateřské škole a na základní škole. V teoretické části se zabýváme dětskými prekoncepty, pojetími a pojmy. Dále uvádíme charakteristiku předškolního dítěte a učitele. Kapitola o učiteli popisuje jeho osobnost, rozdělení na typy učitele a obecně o učiteli. První část zakončuje kapitola zahrnující práce zkoumající podobnou problematiku. Praktická část je prováděna kvalitativním výzkumem a zkoumá dětská pojetí o učiteli. Výzkum probíhal pomocí individuálního polostrukturovaného interview a respondenti byly děti předškolního věku. Na základě odpovědí byly vytvořeny závěry pomocí otevřeného kódování. Všechny polostrukturované rozhovory jsou interpretované přesně tak, jak děti odpovídaly a nalezneme je v kapitole popis a interpretace dat, kde jsou také vytvořené závěry pomocí kódů. Cílem bakalářské práce bylo zjistit, jaké mají děti představy o učiteli. Z výzkumu vyplývá, že představy dětí jsou pozitivně laděny, blíží se objektivnímu poznání a jsou často pravdivé a upřímné.
Abstract in different language: The bachelor thesis focuses on children's preconceptions about the teacher and finds out the children's ideas about the teacher in kindergarten and primary school. In the theoretical part we deal with children's preconceptions, conceptions and concepts. Furthermore we present the characteristics of the preschool child and teacher. The chapter on the teacher describes his personality, division into teacher types and, in general, about the teacher. The first part concludes with a chapter involving work examining similar issues. The practical part is carried out by qualitative research and examines children's conceptions about the teacher. The research was conducted through an individual semi-structured interview and the respondents were pre-school children. Based on the responses, conclusions were evaluated using open encoding. All semi-structured conversations are interpreted exactly as children responded and we find them in the chapter description and interpretation of the data, where conclusions are also drawn using codes. The aim of the bachelor thesis was to find out what children have ideas about the teacher. Research shows that children's ideas are positively tuned, approaching objective knowledge and they are often true and sincere.
Rights: Plný text práce je přístupný bez omezení.
Appears in Collections:Bakalářské práce / Bachelor´s works (KPS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Bakalarska prace_Berounska.pdfPlný text práce1,42 MBAdobe PDFView/Open
Berounska_vedouci.pdfPosudek vedoucího práce411,6 kBAdobe PDFView/Open
Berounska_oponent.pdfPosudek oponenta práce561,62 kBAdobe PDFView/Open
Berounska_obhajoba.pdfPrůběh obhajoby práce167,32 kBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/41343

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.