Title: Rozpor teorie a praxe pohledem sestry absolventky
Other Titles: Theory-Practice Gap in View of a New Graduate Nurse
Authors: Chrástová, Tereza
Advisor: Vaňková Milena, Mgr. Ph.D.
Referee: Bejvančická Petra, PhDr.
Issue Date: 2021
Publisher: Západočeská univerzita v Plzni
Document type: diplomová práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/44343
Keywords: rozpor teorie a praxe;sestra absolventka;profesní adaptace;kompetence
Keywords in different language: theory-practice gap;graduate nurse;professional adaptation;competence
Abstract: Teoretická část diplomové práce se zabývá problematikou rozporu teorie a praxe v klinické ošetřovatelské praxi. První část je zaměřena na definice základních pojmů, příčiny a hlavní problémy rozporu teorie a praxe. Druhá část se zabývá požadovanou kvalifikační úrovní, studijním programem a odbornou ošetřovatelskou praxí absolventů studijního programu ošetřovatelství oboru všeobecná sestra a dále kompetencemi kvalifikované sestry. Poslední, třetí teoretická část pojednává o problematice adaptačního procesu včetně profesní socializace a identifikace s rolí sestry. Praktická část diplomové práce je realizována jako kvalitativní výzkumné šetření. Data byla získána na základě realizace polostrukturovaných rozhovorů od šesti sester absolventek pracujících v klinické ošetřovatelské praxi a mající osobní zkušenost s rozporem teorie a praxe. Data byla podrobena obsahové analýze a kódována v souladu s postupy dle Strause a Corbinové (1999). Výsledkem práce je zmapování a popsání příčin a důsledků včetně identifikování nejčastějších oblastí rozporu teorie a praxe v klinické ošetřovatelské praxi, dále jsou popsány strategie sester absolventek, které nejčastěji volí při odhalení rozporu teorie a praxe. Doporučení pro praxi obsahuje mimo jiné schéma se shrnutím všech získaných poznatků.
Abstract in different language: The theoretical part of the diploma thesis deals with the issue of theory-practice gap in clinical nursing practice. The first part focuses on the definitions of basic concepts, causes and main problems of theory-practice gap. The second part covers the required qualification level, the study program and the professional nursing practice of graduates of the nursing study program in the field of general nursing, as well as the competencies of a qualified nurse. The last, third theoretical part focuses on the issue of the adaptation process, including professional socialization and identification with the role of the nurse. The practical part of the diploma thesis is realized as a qualitatice research. The data were obtained on the basis of the implementation of semistructured interviews from six nursing graduates working in the clinical nursing practice and having personal experiences with the theory-practice gap. The data were subjected to the content analysis and coded according to the procedures of Straus and Corbin (1999). The result is a mapping and decription of causes and consequences, including the identification of the most common areas of theory practice gap in clinical nursing practice. Furthemore, the strategies of nursing graduates, which they choose most often when revea-ling the theory-practice gap, are described. The recommendation for practice contains, among other things, a diagram summarizing all the finfings.
Rights: Plný text práce je přístupný bez omezení.
Appears in Collections:Diplomové práce / Theses (KOS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Chrastova_Tereza_MVCH_DP.pdfPlný text práce2,05 MBAdobe PDFView/Open
Chrastova_PV.pdfPosudek vedoucího práce364,7 kBAdobe PDFView/Open
Chrastova_PO.pdfPosudek oponenta práce398,37 kBAdobe PDFView/Open
Chrastova_H.pdfPrůběh obhajoby práce375,01 kBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/44343

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.