Název: | Cesta k úplnému lidství ve vzdělávání |
Další názvy: | The concept of holistic humanity in the education |
Autoři: | Kunášek, Daniel |
Vedoucí práce/školitel: | Kosíková Věra, PhDr. et PaedDr. Ph.D. |
Oponent: | Miňhová Jana, Doc. PhDr. CSc. |
Datum vydání: | 2021 |
Nakladatel: | Západočeská univerzita v Plzni |
Typ dokumentu: | diplomová práce |
URI: | http://hdl.handle.net/11025/45124 |
Klíčová slova: | výchova k lidství;současná výchova;antroposofie;antropologie;humanistická psychologie;humanizace;pedocentrismus;výchova k hodnotám;dílna lidskosti;waldorfské školy;církevní školy;montessori |
Klíčová slova v dalším jazyce: | education for humanity;contemporary education;anthroposophy;anthropology;humanistic psychology;humanization;pedocentrism;education for values;workshop of humanity;church school;montessori education;waldorf education |
Abstrakt: | Práce se zabývá holistickým přístupem k člověku, zejména pak přístupem Komenského k úplnému lidství, a relevantností některých z jeho myšlenek, které mohou vést k obohacení i dnešní výchovy. Poskytuje výčet Komenského antropologie, která má za cíl vést člověka k úplnosti a dosahovat tak úplného lidství. Officina humanitatis (dílna lidskosti), škola, je místem, kde má být člověk vedený a formovaný k oné úplnosti. Komenského myšlenky jsou porovnávány s vybranými mysliteli a způsoby vzdělávání. Hodnoty, které přináší již Komenský, ale vidíme je explicitně u pozdějších autorů, jsou například lidská svoboda, seberozvoj a seberealizace člověka, naplňování vlastního bytí, spolubytí či svébytnost. Vybrané současné systémy, jimiž jsou waldorfské školy, montessoriovská pedagogika a církevní školy, jsou v práci zařazeny z důvodu jejich práce s transcendentnem v edukaci. Práce ukazuje, že celá humanizace a demokratizace školství může být obohacena Komenského teleologickou antropologií. |
Abstrakt v dalším jazyce: | The work is focused on a holistic approach to man, especially Comenius's approach to full humanity and the relevance of some of his ideas, which can lead to the enrichment of today's education. It provides a list of Comenius' anthropology, which aims to lead man to completeness and thus achieve complete humanity. Officina humanitatis (workshop of humanity), a school, is the place where man is to be led, shaped, and educated to full humanity. Comenius's ideas are compared with selected thinkers and education systems. The values and thoughts that Comenius already brought, but we see it explicitly in later authors, are, for example, human freedom, self-development, and self-realization of man, fulfillment of one's own being, coexistence, or originality. Selected current education systems, such as Waldorf schools, Montessori pedagogy, and church schools, are included in the work due to their work with the transcendent in education. This graduate thesis demonstrates that the whole humanization and democratization of education may be enriched by Comenius' teleological anthropology. |
Práva: | Plný text práce je přístupný bez omezení. |
Vyskytuje se v kolekcích: | Diplomové práce / Theses (KPS) |
Soubory připojené k záznamu:
Soubor | Popis | Velikost | Formát | |
---|---|---|---|---|
Kunasek-Daniel_DP.pdf | Plný text práce | 822,81 kB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
Kunasek_oponent.pdf | Posudek oponenta práce | 781,78 kB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
Kunasek_vedouci.pdf | Posudek vedoucího práce | 617,51 kB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
Kunasek_obhajoba.pdf | Průběh obhajoby práce | 197,75 kB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam:
http://hdl.handle.net/11025/45124
Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.