Název: Český psychologický román v literární výchově na střední škole
Další názvy: Czech psychological novel in literary education at secondary school
Autoři: Pánková, Vladimíra
Vedoucí práce/školitel: Lederbuchová Ladislava, Doc. PaedDr. CSc.
Oponent: Gejgušová Ivana, Doc. PhDr. Ph.D.
Soleiman pour Hashemi Michaela, Prof. PhDr. CSc.
Datum vydání: 2020
Nakladatel: Západočeská univerzita v Plzni
Typ dokumentu: disertační práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/45480
Klíčová slova: český psychologický román;literárněvýchovné učivo;učivo o psychologickém románu;výzkumná sonda do učebnic literatury pro střední školy;komunikační pojetí literární výchovy;pedagogický konstruktivismus;didaktická interpretace uměleckého textu
Klíčová slova v dalším jazyce: czech psychological novel;literary education curriculum;psychological novel curriculum;insight into secondary-school literature textbooks;communication approach to literary education;pedagogical constructivism;didactic interpretation of literary texts
Abstrakt: Předkládaná disertační práce si klade za cíl charakterizovat psychologický román jako žánr v jeho vývojových proměnách, didakticky transformovat tyto odborné informace do literárněvýchovného učiva na střední škole (zejména gymnaziálního typu) a navrhnout konstruktivisticky pojaté didaktické interpretace, jež by žákovi pomohly s osvojením daného učiva. Součástí disertační práce je výzkumná sonda do učebnic literatury pro 3. a 4. ročník středních škol (mezi něž řadíme i čítanky jako specifický druh učebnice) užívaných ve školním roce 2018/2019 na plzeňských středních školách. Cílem obsahové analýzy bylo zjistit, jak učebnice literatury transformují a systematizují informace o českém psychologickém románu. Na pozadí vybraných čítanek a pracovních sešitů bylo sledováno, zda jsou žánrové aspekty psychologického románu zohledňovány zaprvé při výběru textového úryvku, zadruhé v obsahu didaktického aparátu (v navrhovaných otázkách a úkolech. Prizmatem konstruktivistické teorie byla pozornost zaměřena jak na otázky a úkoly literární, tedy vztahující se ke struktuře textu, tak na otázky a úkoly neliterární, a to včetně jejich zpětného usouvztažnění s tématem a žánrem díla. Přílohová část disertační práce zahrnuje odučené výukové lekce a k nim se vztahující žákovské výstupy, které jsou založené na četbě a tvořivé didaktické interpretaci vybraných psychologických románů. Tyto didaktické interpretace jsou aktivizované metodami z oblasti tvůrčího psaní, tvořivé dramatiky či z programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení.
Abstrakt v dalším jazyce: The objective of this dissertation is to characterise the psychological novel as a genre including its developmental changes, to didactically transform this scientific information into the literary education curriculum for secondary schools (mainly Czech grammar schools) and to propose constructivist didactical interpretation which would help pupils to learn the given element of the curriculum. The dissertation also provides insight into literary textbooks for the 3rd and 4th classes of secondary schools (including readers as a specific textbook type) used at secondary schools in Pilsen in the school year 2018/2019. The objective of the content analysis was to ascertain how literature textbooks transform and systematise information on the Czech psychological novel. The dissertation monitors if the genre aspects of the psychological novel are reflected first in the choice of extracts, second in the didactical apparatus (in the proposed questions and tasks) in the selected readers and workbooks. From the perspective of constructivist theory, the focus is both on literary questions and tasks, i.e. related to the text structure, and on non-literary questions and tasks including their retrospective relation to the topic and genre of the literary work. In the annex to the dissertation, you can find the practiced lessons and related outputs by the pupils - these are based on reading and creative didactical interpretation of selected psychological novels. These didactical interpretations are activated by the methods of creative writing, creative dramatics or the Critical Thinking through Reading and Writing Programme.
Práva: Plný text práce je přístupný bez omezení
Vyskytuje se v kolekcích:Disertační práce / Dissertations (KČJ)

Soubory připojené k záznamu:
Soubor Popis VelikostFormát 
Brcakova_disertace.pdfPlný text práce2,51 MBAdobe PDFZobrazit/otevřít
2020_brcakova_hashemi.pdfPosudek oponenta práce68,26 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
2020_brcakova_lederbuchova.pdfPosudek vedoucího práce31,67 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
2020_pankova_prubeh.pdfPrůběh obhajoby práce105,09 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/45480

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.