Title: Využití příběhu pro rozvoj environmentálního cítění dětí
Other Titles: Using stories to develop children's environmental feelings
Authors: Hejbalová, Petra
Advisor: Koželuhová Eva, PhDr. Ph.D.
Referee: Podpera Milan, Mgr. Ph.D.
Issue Date: 2022
Publisher: Západočeská univerzita v Plzni
Document type: bakalářská práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/48642
Keywords: příběh;environmentální cítění;environmentální výchova;narativní metoda;předškolní vzdělávání
Keywords in different language: story;environmental sensitivity;environmental education;narrative method;preschool education
Abstract: Bakalářská práce se zabývá využitím příběhu pro rozvoj environmentálního cítění dětí v mateřské škole. Teoretická část nejprve definuje termíny environmentální senzitivita a environmentální výchova. Následně uvádí vhodné vyučovací metody a didaktické prostředky. Dále je zde popsána narativní metoda, kdy za pomoci příběhů děti efektivněji vedeme cestou za poznáním přírody a vytvářením kladného vztahu k ní. V empirické části se zaměřuji na návrh a realizaci tematického celku, úkolem byl rozvoj environmentální senzitivity u předškolních dětí. Práce zkoumá, jak příběhy v knize pomáhají dětem rozvíjet jejich vztah k přírodě. Šetření je provedeno formou rozhovoru u pretestu a posttestu, dále metodou pozorování za pomoci poznámek, které autorka analyzovala do grafů. Rovněž zjišťuje, že děti získaly větší povědomí o přírodě, ale environmentální senzitivitu je nezbytné rozvíjet dlouhodoběji.
Abstract in different language: The bachelor thesis deals with the use of story for the development of children's environmental sensitivity in kindergarten. First of all the theoretical part defines the terms environmental sensitivity and environmental education. It then presents appropriate teaching methods and didactic means. Next, the narrative method is described, whereby using stories, children are guided more effectively on their way to learn about nature and creating a positive relationship with it. In the empirical part I focus on the design and implementation of a thematic unit, the task was to develop environmental sensitivity in preschool children. The thesis explains how the stories in the book can help children to develop their relationship with nature. The study is carried out by means of an interview at pretest and posttest, as well as by observation method using notes that the author analyzed into graphs. She also finds that the children have gained a greater awareness of nature, however, environmental sensitivity needs to be developed in the long term.
Rights: Plný text práce je přístupný bez omezení
Appears in Collections:Bakalářské práce / Bachelor´s works (KPG)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Petra Hejbalova_ BP_Vyuziti pribehu pro rozvoj environmentalniho citeni deti.pdfPlný text práce2,19 MBAdobe PDFView/Open
Hejbalova VP.pdfPosudek vedoucího práce50,51 kBAdobe PDFView/Open
Hejbalova OP.pdfPosudek oponenta práce52,8 kBAdobe PDFView/Open
Hejbalova O.pdfPrůběh obhajoby práce8,23 MBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/48642

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.