Title: | Technologie laser shock peening pro opravu turbínových lopatek poškozených důlkovou korozí |
Other Titles: | Laser shock peening technology for repairing turbine blades damaged by pitting corrosion |
Authors: | Strejcius, Josef Špirit, Zbyněk Brajer, Jan Kaufman, Jan |
Citation: | Zvyšování životnosti komponent energetických zařízení v elektrárnách. Sborník z 15. konference: 29. září – 1. října 2020. 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2020, s. 63-68. |
Issue Date: | 2020 |
Publisher: | Západočeská univerzita v Plzni |
Document type: | konferenční příspěvek conferenceObject |
URI: | https://srni.vzuplzen.cz/wp-content/uploads/2021/04/sbornik-srni-2020.pdf http://hdl.handle.net/11025/50730 |
ISBN: | 978-80-261-0959-4 |
Keywords: | Laser Shock Peening;ocel Böhler T 552;únavová pevnost |
Keywords in different language: | Laser Shock Peening;steel Böhler T552;fatigue strength |
Abstract: | V příspěvku je hodnocena únavová pevnost martenzitické oceli Böhler T 552 používané na výrobu oběžných lopatek L-1 nízkotlakých stupňů parních turbín. Zkoušky vysoko cyklové únavy byly provedeny na zkušebních tělesech s leštěným povrchem bez vad a vzorcích s umělými vadami (důlky hloubky 500 μm) na vzduchu a v parním kondenzátu při namáhání tah-tlak a předpětí 300 MPa. Povrch zkušebních tyčí s vadami byl v místě důlků zpevněn technologií Laser Shock Peening s ochrannou absorpční vrstvou (LSP). Únavová pevnost tyčí s vadami ošetřenými technologií LSP je výrazně vyšší než pevnost vzorků s vadami bez LSP a blíží se hodnotě stanovené pro materiál bez vad. Korozně-únavová pevnost v parním kondenzátu vzorků s vadami je po aplikaci LSP vyšší než únavová pevnost vzorků s důlky bez LSP na vzduchu. |
Abstract in different language: | The paper evaluates the fatigue strength of the martensitic steel Böhler T552 used for the production of moving L-1 blades of low-pressure steam turbine stages. High cycle fatigue tests were performed on test specimens without defects with a polished surface and samples with artificial defects (pits with a depth of 500 μm) in air and the water condensate under tensile-compressive stresses and pre stress of 300 MPa. The surface of the test bars with defects was locally strengthened – in the place of the pits - by shock waves, which were generated by confining the laser-induced plasma (by technology laser shock peening with protective layer). The fatigue strength of bars with defects treated with LSP technology is significantly higher than the strength of samples without LSP and is close to the value determined for the material with-out defects. Corrosion-fatigue strength in steam condensate of samples with defects is higher after application of LSP than fatigue strength of samples with pits without LSP in air. |
Rights: | © Západočeská univerzita v Plzni |
Appears in Collections: | Zvyšování životnosti komponent energetických zařízení v elektrárnách 2020 Zvyšování životnosti komponent energetických zařízení v elektrárnách 2020 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
sbornik-srni-2020-107-112.pdf | Plný text | 619,89 kB | Adobe PDF | View/Open |
uvodni_strany.pdf | Plný text | 2,75 MB | Adobe PDF | View/Open |
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11025/50730
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.