Full metadata record
DC poleHodnotaJazyk
dc.contributor.advisorDemjančuková Dagmar, Mgr. et Bc. CSc.
dc.contributor.authorTomanová, Michaela
dc.contributor.refereeSuchánek Drahomír, doc. PhDr. ThLic. Ph.D., Th.D.
dc.date.accepted2023-5-31
dc.date.accessioned2023-06-09T11:33:20Z-
dc.date.available2021-8-31
dc.date.available2023-06-09T11:33:20Z-
dc.date.issued2023
dc.date.submitted2023-4-25
dc.identifier89174
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11025/52530-
dc.description.abstractPrvní část práce se zabývá reflexí sekularizační teze. Zahrnuje příklady teorií od světových sociologů, kteří patřili mezi její hlavní zastánce. Pozornost je zaměřena na dílo P. L. Bergera, nejprve na jeho prosekularizační myšlenky a jejich následnou kritiku. Kritika platnosti sekularizační teorie je spojena se společenskými jevy jako desekularizace, deprivatizace a náboženským nacionalismem. Vzhledem k tomu, že je Česká republika často považována za jednu z nejvíce sekularizovaných zemí v Evropě a podle Zdeňka Nešpora dokonce představuje "extrémní případ evropské výjimečnosti" v otázce sekularizace, bude pozornost zaměřena na vývoj církevní příslušnosti v České republice. Míra religiozity bude zkoumána v kontextu s dalšími postkomunistickými zeměmi (Slovensko, Maďarsko a Polsko). Pro komparaci situace v těchto zemí budou využita data Českého statistického úřadu a jiných výzkumů, např. Political Culture in Central and Eastern Europe z roku 2000 nebo Institut pro výzkum veřejného mínění. Cílem je najít rozdíly a faktory sekularizace a zhodnotit proces sekularizace v české společnosti. Poslední část práce se zaobírá úbytkem věřících v Církvi československé husitské. Snaží se najít odpověď na otázku, proč společenství ztrácí věřící. Analytická část se opírá o pluralizační teorii P. L. Bergera. Kapitolu završuje reflexe české náboženské situace očima teologa Tomáše Halíka.cs
dc.format129
dc.language.isocs
dc.publisherZápadočeská univerzita v Plzni
dc.rightsPlný text práce je přístupný bez omezení
dc.subjectsekularizacecs
dc.subjectsekularizační tezecs
dc.subjectp. l. bergercs
dc.subjectpluralismuscs
dc.subjectčeská republikacs
dc.subjectpostkomunistické státycs
dc.subjectkřesťanstvícs
dc.subjectcírkevcs
dc.subjectnáboženstvícs
dc.subjectreligiozitacs
dc.subjectvíracs
dc.subjectcírkev československá husitskács
dc.subjecttomáš halíkcs
dc.titleNáboženství a sekularizační procesycs
dc.title.alternativeReligion and secularization processesen
dc.typediplomová práce
dc.thesis.degree-nameMgr.
dc.thesis.degree-levelNavazující
dc.thesis.degree-grantorZápadočeská univerzita v Plzni. Fakulta filozofická
dc.thesis.degree-programHumanitní studia
dc.description.resultObhájeno
dc.description.abstract-translatedThe first part reflects a secularisation thesis. It includes examples of nowadays world sociologists' theories who are its primary defenders. The main focus is on the work of P. L. Berger - firstly on his for-secularisation thoughts followed by their criticism. The criticism of the secularisation theory is connected to social phenomena, such as desecularisation, deprivation and religious nationalism. Considering the fact that the Czech Republic is frequently considered to be among the most secularised countries in Europe and that according to Zdeněk Nešpor it represents an "extreme example of a European uniqueness" in the question of secularisation, the focus will also be on the development of religious affiliation in the Czech Republic. The level of religionism will be examined in the context of other postcommunism countries (Slovakia, Hungary, Poland). The data from the Czech Statistical Office and other researchers, such as Political Culture in Central and Eastern Europe from 2000 or the Institute for the Research of public opinion will all be used to compare the situation in mentioned countries. The aim is to find the differences and factors of secularisation and to evaluate the process of secularisation in Czech society. The last part elaborates on the decrease in the number of Czechoslovak Hussitan Church members. It tries to find an answer to the question of why the church is losing followers. The analytical part builds upon the theory of pluralism by P. L. Berger. The chapter is concluded with a reflection on the Czech religious situation from the point of view of theolog Tomas Halik.en
dc.subject.translatedsecularizationen
dc.subject.translatedsecularization theoryen
dc.subject.translatedp. l. bergeren
dc.subject.translatedpluralismen
dc.subject.translatedczech republicen
dc.subject.translatedpost-communist statesen
dc.subject.translatedchristianityen
dc.subject.translatedchurchen
dc.subject.translatedreligionen
dc.subject.translatedreligiosityen
dc.subject.translatedbeliefen
dc.subject.translatedczechoslovak hussite churchen
dc.subject.translatedtomas haliken
Vyskytuje se v kolekcích:Diplomové práce / Theses (KFI)

Soubory připojené k záznamu:
Soubor Popis VelikostFormát 
Tomanova_diplomova_prace.pdfPlný text práce1,95 MBAdobe PDFZobrazit/otevřít
tomanova_suchanek.pdfPosudek oponenta práce299,81 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
tomanova_demjancukova.pdfPosudek vedoucího práce299,67 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
tomanova_O.pdfPrůběh obhajoby práce218,08 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/52530

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.