Title: | Využití robotického manipulátoru pro výuku na ZŠ |
Other Titles: | Using a robotic manipulator for teaching in primary schools |
Authors: | Křivánek, Aleš |
Advisor: | Krotký, Jan |
Issue Date: | 2012 |
Publisher: | Západočeská univerzita v Plzni |
Document type: | diplomová práce |
URI: | http://hdl.handle.net/11025/5384 |
Keywords: | robotika mechatronika technické prostředky sériový port robotický manipulátor cykly podmínky if programování bluetooth infračervený senzor |
Keywords in different language: | robotics mechatronics technical didactic means serial port robotic manipulator loops if structures programming bluetooth infrared sensor |
Abstract: | Tato diplomová práce se zabývá problematikou využití robotické ruky firmy LynxMotion pro výuku na ZŠ. Je koncipována tak, aby mohla posloužit i jako průvodce pro učitele, který se s robotikou nikdy nesetkal. V první části je proveden rozbor RVP pro ZŠ z důvodu zjištění předmětů, kde by se dala robotika aplikovat. Jsou popsány i možné mezipředmětové vazby. V navazující kapitole je stručně vypsána nabídka robotických stavebnic od tohoto výrobce, včetně problémů při konstrukci či komunikaci s PC u konkrétního modelu robotické ruky AL5D. V další části je popsáno programovací prostředí programu RIOS, který je dodáván spolu s robotickou rukou. Důraz byl kladen na důležité prvky z hlediska didaktiky programování. Součástí je i rozbor alternativního softwaru, který by šel použít také pro výuku. Poslední část obsahuje několik vzorových příkladů, z nichž některé byly vyzkoušeny v praxi. |
Abstract in different language: | This thesis deals with the problems of using the robotic arm of the LynxMotion company on the secondary schools. It is framed also as a guide for teachers, who have never met with the robotics. The first part of the thesis makes an analysis of the RVP for secondary schools in order to find the subjects, which could robotics use. It describes also the possible inter-subject relations. In the consequential chapter is briefly described the offer of the robotic construction sets of this company, including the problems with construction or communication with PC of the particular model of the robotic arm AL5D. In the next part is described the programming environment RIOS, which is supplied with the robotic arm. Emphasis is placed on the important elements in terms of the programming didactic. It also contains an analysis of the alternative software, which could be used for teaching. The last part contains several sample exercises. Some of them have been tested in practice. |
Rights: | Plný text práce je přístupný bez omezení. |
Appears in Collections: | Diplomové práce / Theses (KAT) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
DP_Krivanek_Roboticka ruka_final.pdf | Plný text práce | 4,46 MB | Adobe PDF | View/Open |
DP - posudek_vedouciho_Krivanek.pdf | Posudek vedoucího práce | 54,58 kB | Adobe PDF | View/Open |
Krivanek - opon..pdf | Posudek oponenta práce | 133,78 kB | Adobe PDF | View/Open |
Krivanek - prot..pdf | Průběh obhajoby práce | 36,97 kB | Adobe PDF | View/Open |
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11025/5384
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.