Název: | Didaktická kazuistika vybrané vyučovací hodiny regionální geografie světa na ZŠ |
Další názvy: | Educational Case Study of a Selected World Regional Geography Lesson at Secondary School |
Autoři: | Hachová, Martina |
Vedoucí práce/školitel: | Kuberská Markéta, Mgr. Ph.D. |
Datum vydání: | 2023 |
Nakladatel: | Západočeská univerzita v Plzni |
Typ dokumentu: | diplomová práce |
URI: | http://hdl.handle.net/11025/54004 |
Klíčová slova: | základní školy;regionální geografie;didaktická kazuistika;metodika 3a;videostudie;rozhovor |
Klíčová slova v dalším jazyce: | secondary schools;regional geography;didactic case study;3a procedure;video study;interview |
Abstrakt: | Tato diplomová práce se zabývá výukou regionální geografie na českých základních školách a didaktickou kazuistikou vybrané vyučovací hodiny regionální geografie na vybrané škole. Pro vypracování didaktické kazuistiky byl pořízen videozáznam vyučovací hodiny na Základní škole Švihov, a to konkrétně videozáznam hodiny zeměpisu v sedmé třídě na téma Střední Amerika. Nejprve jsem popsala průběh výuky. Následně jsem analyzovala vybranou výukovou situaci, která vykazovala kritická místa. Jako příčiny kritických míst byly stanoveny: nedostatečné vymezení regionu, nedostatečné zadání samostatné práce ze strany vyučujícího a nedostatečná zpětná vazba poskytnutá žákům ze strany vyučujícího. Na závěr jsem navrhla alteraci, která by měla vést ke zvýšení kvality výuky. Dále jsem provedla polostrukturovaný rozhovor s vyučujícím, který zjišťoval především jeho přístup k výuce regionální geografie a jeho cíle. V práci došlo také k porovnání výsledků rozhovoru s výsledky kazuistiky. V neposlední řadě jsem porovnala výsledky didaktické kazuistiky s literaturou zabývající se přístupy k výuce regionální geografie, a to jak v České republice, tak v zahraničí. Zkoumaná hodina sice měla obsahovat prvky prostorově-analytické geografie tak, aby rozvíjela geografické myšlení, a aby vedla k rozvoji kompetencí, nicméně kvůli zjištěným nedostatkům hodina směřovala spíše k v literatuře kritizovanému deskriptivnímu přístupu. |
Abstrakt v dalším jazyce: | This Diploma thesis deals with teaching regional geography at Czech secondary schools and with a didactic case study of a selected lesson of regional geography at a selected school. For the didactic case study, I procured a video recording of a lesson at a Secondary School in Švihov, specifically a lesson of regional geography in the seventh grade dealing with the topic of Central America. First, I described the course of the lesson. Further I analysed a selected part of the lesson, which indicated critical situations. The causations of critical situations were determined as: inadequate determination of the borders of the region, inadequate instructions for the individual work from the teacher and inadequate feedback provided by the teacher to the students. Finally, I proposed an alteration, which should lead to a higher quality of the lesson. Further I made a semistructured interview with the teacher, where he spoke mainly about his approach to teaching regional geography and his goals. In this diploma thesis, the results of the didactic case study and of the interview are compared. In the very end, I compared the results of the didactic case study with literature which deals with approaches to teaching regional geography both in the Czech Republic and abroad. The analysed lesson was supposed to reflect spatial geography and develop geographical thinking so the children develop skills which should be developed in lessons of regional geography according to the literature, however, the discovered deficiencies caused that the lesson led to the descriptive approach, which is criticised in the literature. |
Práva: | Plný text práce je přístupný bez omezení |
Vyskytuje se v kolekcích: | Diplomové práce / Theses (CBG) |
Soubory připojené k záznamu:
Soubor | Popis | Velikost | Formát | |
---|---|---|---|---|
Diplomova_prace_Martina_Hachova.pdf | Plný text práce | 985,88 kB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
Hachova_O.pdf | Průběh obhajoby práce | 138,34 kB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
Hachova_vedouci.pdf | Posudek vedoucího práce | 121,57 kB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
Hachova_oponent.pdf | Posudek oponenta práce | 2,01 MB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam:
http://hdl.handle.net/11025/54004
Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.