Title: Pohybová aktivita adolescentů vybrané střední školy
Other Titles: Physical activity of adolescents in chosen high school
Authors: Eiseltová, Magdaléna
Advisor: Valach Petr, Mgr. Ph.D.
Referee: Benešová Daniela, Mgr. Ph.D.
Issue Date: 2023
Publisher: Západočeská univerzita v Plzni
Document type: diplomová práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/54032
Keywords: pohyb;pohybová aktivita;well-being;duševní pohoda;adolescence;fitness náramky
Keywords in different language: movement;physical activity;well-being;mental well-being;adolescence;fitness bracelets
Abstract: Cílem diplomové práce je zjistit asociace mezi plněním doporučení k pohybové aktivitě a well-being chlapců a děvčat. Výzkum probíhal na Gymnáziu a SOŠ v Rokycanech a zahrnoval 35 dívek a 23 chlapců s věkovým průměrem 16,8 let. V první části práce jsme se zaměřili na měření úrovně pohybové aktivity adolescentů pomocí chytrých náramků Garmin a porovnali jsme hodnoty mezi chlapci a děvčaty. Zjistili jsme, že chlapci vykazovali vyšší úroveň pohybové aktivity a častěji splňovali doporučený počet kroků než dívky. Poté jsme se zaměřili na vztah mezi pohybovou aktivitou a duševní pohodou, tedy well-being, a to prostřednictvím dotazníku WHO-5 Index emoční pohody. Z výsledků vyplývá, že spojitost mezi pohybovou aktivitou a well-being byla jasně patrná pouze v případě plnění doporučeného počtu kroků během školních dnů. Ovšem z celkových výsledků není jednoznačně zřejmé, že ti, kteří měli vyšší počet kroků, automaticky dosahovali vyššího skóre well-being, tedy měli lepší duševní pohodu.
Abstract in different language: The aim of the thesis is to explore the associations between adherence to physical activity recommendations and well-being in boys and girls. The research was conducted at the Gymnasium and Secondary School in Rokycany and included 35 girls and 23 boys, with an average age of 16.8 years. In the first part of the study, we focused on measuring the level of physical activity in adolescents using Garmin smart bracelets and compared the values between boys and girls. We found that boys exhibited higher levels of physical activity and more frequently met the recommended number of steps than girls. Next, we examined the relationship between physical activity and well-being, assessed through the WHO-5 Index of Emotional Well-being questionnaire. The results indicate that the connection between physical activity and well-being was clearly evident only when considering adherence to the recommended number of steps during school days. However, from the overall findings, it is not conclusively apparent that those who had a higher number of steps automatically achieved higher well-being scores.
Rights: Plný text práce je přístupný bez omezení
Appears in Collections:Diplomové práce / Theses (KTV)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
DP Eiseltova.pdfPlný text práce2,02 MBAdobe PDFView/Open
Eiseltova Magdalena.pdfPosudek vedoucího práce322,05 kBAdobe PDFView/Open
Eiseltova.docPosudek oponenta práce58 kBMicrosoft WordView/Open
Eiseltova M.pdfPrůběh obhajoby práce18,24 kBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/54032

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.