Title: Význam formativního hodnocení v hodinách anglického jazyka
Other Titles: The value of formative assessment in English language classes
Authors: Hejhalová, Simona
Advisor: Klečková Gabriela, Mgr. Ph.D.
Referee: Havránková Tereza, Mgr. Ph.D.
Issue Date: 2023
Publisher: Západočeská univerzita v Plzni
Document type: diplomová práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/54054
Keywords: formativní hodnocení;výuka;anglický jazyk
Keywords in different language: formative assessment;teaching;english language
Abstract: Tato práce zkoumá význam formativního hodnocení v hodinách anglického jazyka. V teoretické části práce je představena historie a vývoj formativního hodnocení, co je to formativní hodnocení a co by mělo obsahovat - jeho klíčové strategie. Tato kapitola je zakončena přehledem dalších relevantních studií, které byly na toto téma vykonány. Pro praktickou část práce byla zvolena metoda akčního výzkumu, za pomoci níž bylo zkoumáno, zda má formativní hodnocení v hodinách anglického jazyka na žáky vliv. Během šesti hodin si žáci vyzkoušeli několik technik formativního hodnocení, které se soustředily především na získáni důkazů o učení, sebehodnocení a žákovské hodnocení. Výzkum byl zakončen krátkým dotazníkem, ve kterém měli žáci možnost ohodnotit techniky, které si v hodinách vyzkoušeli. Výsledky výzkumu značí, že formativní hodnocení má vliv na žáky a na jejich učení.
Abstract in different language: This thesis explores the importance of formative assessment in English language classes. The theoretical chapter presents the history of formative assessment and how it evolved, what formative assessment is and describes the key aspects, or strategies, of formative assessment. The chapter ends with a summary of other relevant research studies done on this topic. The method of action research was carried out in order to conclude whether formative assessment impacts English language students. During the course of six lessons students tried several formative assessment techniques which focused mainly on gathering evidence of learning and peer and self-assessment. The research was finished by a short questionnaire which allowed students to evaluate the formative assessment techniques they had tried. The results of the research indicate that formative assessment does have an impact on students and their learning.
Rights: Plný text práce je přístupný bez omezení
Appears in Collections:Diplomové práce / Theses (KAN)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
DP_hejhalova_simona.pdfPlný text práce1,24 MBAdobe PDFView/Open
Scan_pos_ved_Klec_Hejhalova.pdfPosudek vedoucího práce29,51 kBAdobe PDFView/Open
Scan_pos_opon_Havr_Hejhalova.pdfPosudek oponenta práce39,73 kBAdobe PDFView/Open
Scan_prubeh_Hejhalova.pdfPrůběh obhajoby práce273,05 kBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/54054

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.