Title: Vzdělávání a adaptace žáků z Ukrajiny na vybraném 1. stupni základní školy v Plzni
Other Titles: Education and adaptation of students from Ukraine at the selected elementary school in Pilsen
Authors: Janičinová, Tereza
Advisor: Soukupová Pavla, Mgr. Ph.D.
Referee: Zachová Markéta, PhDr. Ph.D.
Issue Date: 2024
Publisher: Západočeská univerzita v Plzni
Document type: diplomová práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/56933
Keywords: vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem;podpora žáků s odlišným mateřským jazykem;vzdělávání žáků z ukrajiny;adaptace žáků z ukrajiny
Keywords in different language: education of pupils with a different mother tongue;support of pupils with a different mother tongue;education of pupils from ukraine;adaptation of pupils from ukraine
Abstract: Diplomová práce je zpracována na téma "Vzdělávání a adaptace žáků z Ukrajiny na vybraném 1. stupni základní školy v Plzni." Cílem mé práce bylo zjistit, jak se žáci z Ukrajiny, kteří přišli do České republiky z důvodu války, adaptovali na nové prostředí, a jak probíhá jejich vzdělávání v České republice. V teoretické části jsem uvedla rozdíl mezi klíčovými pojmy "žák - cizinec" a "žák s odlišným mateřským jazykem". Dále jsem se věnovala legislativě, podpoře cizinců, podpůrným opařením, hodnocení, jazykové přípravě, češtině jako druhému jazyku vzdělávání pro učitele v práci se žáky s odlišným mateřským jazykem, materiálům pro učitele a žáky. V poslední části jsem se věnovala výuce žáků s odlišným mateřským jazykem. Uvedla jsem, jaké jsou principy a možnosti pro práci se žáky, vhodné výukové formy a metody. Teoretickou část jsem doplnila informacemi o projektové výuce a intervenčním programu. V závěru teoretické části jsem uvedla příklady dobré praxe v období adaptace ukrajinských žáků v Plzni. V praktické části jsem se zaměřila na dva hlavní cíle. První cíl se týká zjištění sociálního začlenění žáků z Ukrajiny do kolektivu, jejich komunikační úrovně v českém jazyce a znalosti jazyka. Druhý cíl je zaměřen na analýzu užitých výukových metod a didaktických postupů podporujících porozumění. Do výzkumného šetření se zapojilo 6 žáků z Ukrajiny, 2 asistentky pedagoga a paní učitelka třídní. Použila jsem výzkumné metody pozorování, dotazník, kazuistiku. Klíčovou výzkumnou metodou je rozhovor, který jsem vedla celkem s třemi respondenty. Výzkumné šetření přineslo konkrétní data a zkušenosti s integrací žáků s odlišným mateřským jazykem do konkrétní základní školy.
Abstract in different language: The diploma thesis deals with the topic "Education and adaptation of pupils from Ukraine at the selected 1st grade of elementary school in Pilsen." The aim of my work was to find out how pupils from Ukraine coming to The Czech Republic because of the war adapted to the new environment. As well I tried to find out as much as possible about the process. In the theoretical part I stated the difference between the key terms "student - foreigner" and "student with a different mother tongue". I also focused on the legislation as well as the support for foreigners, the support training, the assessment and the language training. I explained teaching Czech language as a second language while working with pupils speaking different mothers tongue. I summed the teaching materials for teachers and pupils. In the last part I devoted myself to teaching pupils with a different mother tongue. I stated there the principles and possibilities for working with pupils, the suitable teaching forms and methods. The theoretical part I supplemented with information about project teaching and the intervention program. At the end of the theoretical part I presented examples of appropriate experience during the period of adaptation of Ukrainian pupils in Pilsen. In the practical part I focused on two main goals. The first objective concerns the determination of the social inclusion of pupils from Ukraine in the collective as well as their level of communication in the Czech language and knowledge of the language. The second objective focused on the analysis of the used teaching methods and didactic procedures supporting understanding. 6 pupils from Ukraine, 2 teaching assistants and a class teacher took part in the research. I used these research methods: the observation, the questionnaire and the case study. The key research method is the interview, which I conducted with a total of three respondents. The research investigation brought the concrete data and the experience with the integration of pupils with a different mother tongue in a particular primary school.
Rights: Plný text práce je přístupný bez omezení
Appears in Collections:Diplomové práce / Theses (KPG)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Diplomova prace Janicinova .pdfPlný text práce2,7 MBAdobe PDFView/Open
posudek oponenta_DP_T. Janicinova.pdfPosudek oponenta práce300,29 kBAdobe PDFView/Open
Posudek DP_Janicinova_ved Soukupova.docxPosudek vedoucího práce50,17 kBMicrosoft Word XMLView/Open
Janicinova.pdfPrůběh obhajoby práce48,89 kBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/56933

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.