Title: | Etnografie univerzity třetího věku |
Other Titles: | Ethnography of University of the Third Age |
Authors: | Novotná, Andrea |
Advisor: | Hasmanová Marhánková, Jaroslava |
Referee: | Jeřábek, Hynek |
Issue Date: | 2013 |
Publisher: | Západočeská univerzita v Plzni |
Document type: | diplomová práce |
URI: | http://hdl.handle.net/11025/8889 |
Keywords: | senioři;demografické stárnutí;aktivní stárnutí;celoživotní vzdělávání;univerzita třetího věku |
Keywords in different language: | seniors;demographic aging;active aging;lifelong education;university of third age |
Abstract: | V této práci se zabývám tématem univerzity třetího věku (U3V). Spolu s celoživotním vzděláváním je to relevantní a aktuální téma kvůli demografickému stárnutí. Projekce populačního stárnutí předpovídají nárůst starších věkových kategorií a úbytek v mladších věkových kohortách. Také kvůli tomu se o aktivity seniorů zájímá mnoho aktérů, jako vlády, sociální vědci, média či veřejnost. Právě U3V může představovat jednu z důležitých aktivit, významných nejen pro využití volného času starších osob. Výzkumné otázky jsem zodpověděla prostřednictvím etnografického výzkumu na jedné U3V v ČR. Data jsem získala pomocí hloubkových rozhovorů a prostřednictvím pozorování výuky a přidružených aktivit. Rozhovory jsem uskutečnila s 15 seniory a seniorkami a s jednou pracovnicí U3V. Zaměřila jsem se na to, kdo jsou tito studenti, jaké mají motivace účastnit se, jak je ovlivněn jejich každodenní život tou participací (např. přínosy) a jak je vzdělávání na U3V koncipováno. |
Abstract in different language: | The theme of Universities of the Third Age (U3A) and lifelong learning is relevant and current due to demographic aging. Projection of population aging predict growth in the number of seniors and the loss of people in the younger age cohorts. About this theme and about activities of seniors is interested a lot of actors - governments, social sciences, the media and the public. U3A may be one of the important activities, important not only for leisure elderly. The research questions were answered through ethnographic research on a U3A in the Czech Republic. Data were collected through in-depth interviews and observation of teaching and other activities. I conducted interviews with 15 seniors and one worker U3A. I focused on who these students are, what is their motivation to participate, how U3A affects their everyday life and how education U3A is designed. |
Rights: | Plný text práce je přístupný bez omezení. |
Appears in Collections: | Diplomové práce / Theses (KSS) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
diplomova_prace_Novotna_Andrea_2013.pdf | Plný text práce | 638,15 kB | Adobe PDF | View/Open |
Novotna-DP vedouci.doc | Posudek vedoucího práce | 47 kB | Microsoft Word | View/Open |
Novotna_diplomka_posudek oponenta.doc | Posudek oponenta práce | 47 kB | Microsoft Word | View/Open |
Novotna.JPG | Průběh obhajoby práce | 177,35 kB | JPEG | View/Open |
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11025/8889
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.