Title: Obraz a slovo v souvislostech - Rozdíly v interpretaci uměleckého díla empirickým divákem podmíněné slovním doprovodem díla
Other Titles: Image and word in context - Differences in interpretation of the artwork by empirical viewer conditioned by verbal accompaniment of the work
Authors: Štolová, Kateřina
Advisor: Slavík, Jan
Referee: Podlipský, Rudolf
Issue Date: 2014
Publisher: Západočeská univerzita v Plzni
Document type: bakalářská práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/13128
Keywords: interpretace;interpretační rozptyl;umění;umělecké dílo;artefiletika;vizuální komunikace;hermeneutika;předporozumění;kvalitativní výzkum
Keywords in different language: interpretation;interpretation variance;art;artwork;art-philetic;visual communication;hermeneutics;pre-understanding;qualitative research
Abstract: Předmětem mého zkoumání byl proces interpretace vizuálního uměleckého díla ze strany laiků ve školním věku. Práce analyzuje vlivy slovního doprovodu na vývoj porozumění uměleckému dílu z pohledu empirického diváka. Jsou popisovány, charakterizovány a vykládány změny spojené s vlivem slovního doprovodu díla. Cílem mojí bakalářské práce je teoreticky vymezit, empiricky popsat a kvalitativně analyzovat změny spojené s vlivem slovního doprovodu podpůrnou interpretací díla. Práce obsahuje teoretickou část zaměřenou na fenomén interpretace a rozbor pojmu interpretace z hlediska výtvarné výchovy. Praktická část na základě kvalitativní výzkumné metodiky porovnává rozdíly v interpretacích způsobené slovním doprovodem podpůrnou interpretací díla (název, doprovodná báseň, krátký příběh).
Abstract in different language: The subject of my research was the lay interpretation process of visual artwork. This thesis analyses the influence of verbal accompaniment on the development of the understanding of a work of art by an empirical viewer. The changes accompanying the influence of the verbal accompaniment of the artwork are described, characterised and interpreted. The aim of my thesis was to theoretically determine, empirically describe and analyse the changes in the quality of the interpretation of visual artwork, caused by the verbal accompaniment that supports the interpretation of the work of art. My thesis contains a theoretical part that focuses on the phenomena of interpretation and analysis of the term from the viewpoint of education through art. The practical part compares differences in interpretations caused by the verbal accompaniment - supporting interpretation (a title, poem, short text) - of the artwork on the basis of qualitative explorational methods.
Rights: Plný text práce je přístupný bez omezení.
Appears in Collections:Bakalářské práce / Bachelor´s works (KVK)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Obraz a slovo bakalarska prace_Stolova.pdfPlný text práce22,9 MBAdobe PDFView/Open
SCAN - Stolova Katerina - vedouci - Slavik - 2014.pdfPosudek vedoucího práce1,51 MBAdobe PDFView/Open
SCAN - Stolova Katerina - oponent - Podlipsky - 2014.pdfPosudek oponenta práce924,75 kBAdobe PDFView/Open
Prubeh obhajoby - Stolova Katerina 2014.pdfPrůběh obhajoby práce298,94 kBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/13128

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.