Název: Místopisný standard světadílů a oceánů na středních školách
Další názvy: Topographical Standard of continents and oceans at secondary schools
Autoři: Reichert, Radek
Vedoucí práce/školitel: Červený, Pavel
Oponent: Caletka, Martin
Datum vydání: 2014
Nakladatel: Západočeská univerzita v Plzni
Typ dokumentu: diplomová práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/15178
Klíčová slova: místopis;standard;místopisný standard;kurikulum;vžitá vlastní jména;exonyma;toponyma;RVP pro gymnázia;ŠVP;přírodovědná gramotnost;Bloomova taxonomie;učitelství;vzdělávání
Klíčová slova v dalším jazyce: topography;standard;topographical standard;curriculum;exonyms;toponyms;RVP for grammar;science literacy;Bloom's taxonomy;teaching;learning
Abstrakt: Práce se zabývá problematikou standardu ve vzdělávání a jeho vymezení v rámci předmětu geografie. Dle Bloomovy taxonomie tak půjde o fakta a pojmy. V práci je zohledněn přístup ke vzdělávání, a jaký přínos pro vzdělávání může mít vytvoření místopisného standardu. V první kapitole je nejprve charakterizován standard a místopis, jako ústřední pojmy výzkumu. Jsou podrobeny analýze, která by měla přispět k vymezení zkoumaných jevů. Sestavením typologie geografických názvů jsou zkoumané jevy porovnány a výsledek slouží pro vytvoření výzkumného dotazníku. Ten bude použit k naplnění cílů práce. Vzhledem orientaci práce je k sebranému materiálu přistupováno za využití komparativní metody, jež je stěžejní pro vyvození a utvoření hledaného standardu. Bylo provedeno srovnání odborné literatury a praktické roviny odehrávající se během vyučování, s cílem zodpovědět otázku: Co je považováno za místopisný standard ve výuce geografie na SŠ? V závěrečné kapitole jsou nastíněny otázky a vlastní polemika s odbornou literaturou a teoretickými dokumenty - Bloomova taxonomie, Rámcový vzdělávací program pro Gymnázia, Katalog požadavků k maturitní zkoušce v předmětu Zeměpis aj. Cílem práce je nástin místopisných jmen, která by měla sloužit jako výchozí materiál pro dotazníkové šetření. Z něho lze následně vyvodit relativní standard.
Abstrakt v dalším jazyce: The present work deals with the issue of standards in education and its definition in the subject of geography. According to Bloom's taxonomy it will deal with facts and concepts. The work takes into account the approach to education, and which contribution can have to education the creation of a standard in topography. In the first chapter, standard and topography are defined, as the central concepts of research. They are subjected to analysis, which should contribute to the definition of the examined phenomena. By constructing a typology of geographical names, the phenomena studied are compared and the result is used to create a research survey. It will be used to fulfill the objectives of the work. Given the orientation of the work the access to the collected material is using the comparative method, which is crucial for the formation and draw of the standard. A comparison of scientific literature was made and practical planes taking place during school hours, in order to answer the question: What is considered topography standard in geography teaching at secondary school? The final chapter outlines the issues and their own controversy with literature and theoretical papers - Bloom's Taxonomy, Framework education program for high schools, the requirements catalog for the matriculation examination in the subject of geography, etc. The aim of this work is to outline topographical names that should serve as the starting material for a survey. From the survey can then be inferred the relative standard.
Práva: Plný text práce je přístupný bez omezení.
Vyskytuje se v kolekcích:Diplomové práce / Theses (KAP)

Soubory připojené k záznamu:
Soubor Popis VelikostFormát 
Diplomova prace 2014 - Radek Reichert.pdfPlný text práce302,33 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
reichert_vedouci.docPosudek vedoucího práce92 kBMicrosoft WordZobrazit/otevřít
Reichert_DP_opo.docxPosudek oponenta práce45,57 kBMicrosoft Word XMLZobrazit/otevřít
Reichert.pdfPrůběh obhajoby práce268,81 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/15178

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.