Název: | Místopisný standard světadílů a oceánů na středních školách |
Další názvy: | Topographical Standard of continents and oceans at secondary schools |
Autoři: | Reichert, Radek |
Vedoucí práce/školitel: | Červený, Pavel |
Oponent: | Caletka, Martin |
Datum vydání: | 2014 |
Nakladatel: | Západočeská univerzita v Plzni |
Typ dokumentu: | diplomová práce |
URI: | http://hdl.handle.net/11025/15178 |
Klíčová slova: | místopis;standard;místopisný standard;kurikulum;vžitá vlastní jména;exonyma;toponyma;RVP pro gymnázia;ŠVP;přírodovědná gramotnost;Bloomova taxonomie;učitelství;vzdělávání |
Klíčová slova v dalším jazyce: | topography;standard;topographical standard;curriculum;exonyms;toponyms;RVP for grammar;science literacy;Bloom's taxonomy;teaching;learning |
Abstrakt: | Práce se zabývá problematikou standardu ve vzdělávání a jeho vymezení v rámci předmětu geografie. Dle Bloomovy taxonomie tak půjde o fakta a pojmy. V práci je zohledněn přístup ke vzdělávání, a jaký přínos pro vzdělávání může mít vytvoření místopisného standardu. V první kapitole je nejprve charakterizován standard a místopis, jako ústřední pojmy výzkumu. Jsou podrobeny analýze, která by měla přispět k vymezení zkoumaných jevů. Sestavením typologie geografických názvů jsou zkoumané jevy porovnány a výsledek slouží pro vytvoření výzkumného dotazníku. Ten bude použit k naplnění cílů práce. Vzhledem orientaci práce je k sebranému materiálu přistupováno za využití komparativní metody, jež je stěžejní pro vyvození a utvoření hledaného standardu. Bylo provedeno srovnání odborné literatury a praktické roviny odehrávající se během vyučování, s cílem zodpovědět otázku: Co je považováno za místopisný standard ve výuce geografie na SŠ? V závěrečné kapitole jsou nastíněny otázky a vlastní polemika s odbornou literaturou a teoretickými dokumenty - Bloomova taxonomie, Rámcový vzdělávací program pro Gymnázia, Katalog požadavků k maturitní zkoušce v předmětu Zeměpis aj. Cílem práce je nástin místopisných jmen, která by měla sloužit jako výchozí materiál pro dotazníkové šetření. Z něho lze následně vyvodit relativní standard. |
Abstrakt v dalším jazyce: | The present work deals with the issue of standards in education and its definition in the subject of geography. According to Bloom's taxonomy it will deal with facts and concepts. The work takes into account the approach to education, and which contribution can have to education the creation of a standard in topography. In the first chapter, standard and topography are defined, as the central concepts of research. They are subjected to analysis, which should contribute to the definition of the examined phenomena. By constructing a typology of geographical names, the phenomena studied are compared and the result is used to create a research survey. It will be used to fulfill the objectives of the work. Given the orientation of the work the access to the collected material is using the comparative method, which is crucial for the formation and draw of the standard. A comparison of scientific literature was made and practical planes taking place during school hours, in order to answer the question: What is considered topography standard in geography teaching at secondary school? The final chapter outlines the issues and their own controversy with literature and theoretical papers - Bloom's Taxonomy, Framework education program for high schools, the requirements catalog for the matriculation examination in the subject of geography, etc. The aim of this work is to outline topographical names that should serve as the starting material for a survey. From the survey can then be inferred the relative standard. |
Práva: | Plný text práce je přístupný bez omezení. |
Vyskytuje se v kolekcích: | Diplomové práce / Theses (KAP) |
Soubory připojené k záznamu:
Soubor | Popis | Velikost | Formát | |
---|---|---|---|---|
Diplomova prace 2014 - Radek Reichert.pdf | Plný text práce | 302,33 kB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
reichert_vedouci.doc | Posudek vedoucího práce | 92 kB | Microsoft Word | Zobrazit/otevřít |
Reichert_DP_opo.docx | Posudek oponenta práce | 45,57 kB | Microsoft Word XML | Zobrazit/otevřít |
Reichert.pdf | Průběh obhajoby práce | 268,81 kB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam:
http://hdl.handle.net/11025/15178
Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.