Title: | Příprava komponent pro e-kurz Konečné automaty a formální jazyky |
Other Titles: | Making of components for Finite Automata and Formal Languages e-course |
Authors: | Hroch, Luděk |
Advisor: | Přibáň, Tomáš |
Issue Date: | 2015 |
Publisher: | Západočeská univerzita v Plzni |
Document type: | bakalářská práce |
URI: | http://hdl.handle.net/11025/20026 |
Keywords: | konečný automat;formální jazyk;gramatika;bezkontextový jazyk;zásobníkový automat;nedeterminismus;konfigurace;regulární výraz |
Keywords in different language: | finite automaton;formal language;grammars;context-free language;pushdown automaton;nondeterminism;configuration;regular expression |
Abstract: | Cílem této bakalářské práce je navrhnout komponenty pro e-kurz předmětu Konečné automaty a formální jazyky tak, aby demonstrovali jednoduchým interaktivním způsobem využití automatů v praktickém životě. V teoretické části práce jsou definovány pojmy z dané oblasti a slovní popisy praktických příkladů. Praktická část obsahuje vytvořené komponenty. Pro jejich zpracování byl využit programovací jazyk Scratch, který vhodně kombinuje jednoduchost a grafickou stránku výsledné animace. Tím bylo zajištěno vytvoření uživatelsky příjemných příkladů z jednotlivých definic. Na těchto příkladech si student předmětu sám může vyzkoušet použití probírané látky v praxi. Celkový počet komponent je osm, každá pro jinou kapitolu. Kapitoly zabývající se převody jsou řešeny pouze jako teoretický návod. |
Abstract in different language: | Main goal of this bachelor thesis is designing components for Finite automata and formal languages course. These components have to demonstrate usage of finite automata in real life in an easy and interactive way. In the teoretical part are definitions of finite automata notions and descriptions of practical examples. In the practical part are created components. It was used programming language Scratch for components processing. It conveniently combines simplicity with graphic animation. There were created user friendly examples from individual definitions by using Scratch. On these examples can students themselves try to use study curriculum in practice. There are eight components - one of them for a different chapter. Chapters dealing with transfers are solved only in theory as instructions for use. |
Rights: | Plný text práce je přístupný bez omezení. |
Appears in Collections: | Bakalářské práce / Bachelor´s works (KVD) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
BP_Hroch.pdf | Plný text práce | 1,77 MB | Adobe PDF | View/Open |
vedouci-Hodnoceni Hroch.pdf | Posudek vedoucího práce | 55,5 kB | Adobe PDF | View/Open |
oponent-Posudek_Hroch.pdf | Posudek oponenta práce | 385,74 kB | Adobe PDF | View/Open |
obhajoba-Hroch protokol158.pdf | Průběh obhajoby práce | 322,4 kB | Adobe PDF | View/Open |
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11025/20026
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.