Title: | Obraz učitelky v ruské literatuře 20. století |
Other Titles: | The Portrayal of a Teacher in Twentieth-Century Russian Literature |
Authors: | Štěpánková, Jana |
Advisor: | Pešková Michaela, Mgr. Ph.D. |
Issue Date: | 2018 |
Publisher: | Západočeská univerzita v Plzni |
Document type: | diplomová práce |
URI: | http://hdl.handle.net/11025/32881 |
Keywords: | ruská literatura;20. století;koncepce učitele;učitelka;výchova;vzdělávání;proměny společnosti;škola;mezipředmětové vztahy |
Keywords in different language: | russian literature;20th century;teacher´s image;woman teacher;education;transformations of society;school;interdisciplinary relations |
Abstract: | Diplomová práce si klade za cíl zhodnotit postavení učitele v odkazu na ruskou uměleckou literaturu 20. století. V úvodu seznamuje s kulturně-historickými kontexty fungování ruského školství v průběhu 20. století v porovnání se školstvím v 19. století. Dále se práce na základě komparace literárních děl snaží potvrdit či vyvrátit domněnku, že na povolání učitele se v ruské literatuře 20. století pohlíží jako na jedno z nejvýznamnějších, protože úkolem učitele je vychovávat budoucí generaci tak, aby byla prospěšná sobě i společnosti. Dalším cílem diplomové práce je zhodnotit v didaktické části problematiku mezipředmětových vztahů a navrhnout pracovní listy vycházející z analyzovaných literárních děl. |
Abstract in different language: | The thesis aim is to evaluate the status of the teaching profession with regard to the 20th century Russian literature. The introductory part deals with cultural-historical contexts of Russian education in the 20th century in comparison with the 19th century education. Comparing the literary works the thesis is trying to confirm or disprove the hypothesis that the teaching profession in Russian literature is seen as one of the most important jobs whose aim is to educate the future generation so that it is profitable for itself and for the society. The aim of the teaching theory part (of the thesis) is to evaluate the issue of interdisciplinary relations and to produce worksheets integrating analyzed literary works. |
Rights: | Plný text práce je přístupný bez omezení. |
Appears in Collections: | Diplomové práce / Theses (KRF) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
diplomova prace.pdf | Plný text práce | 512,73 kB | Adobe PDF | View/Open |
Stepankova Pesk ved.pdf | Posudek vedoucího práce | 859,92 kB | Adobe PDF | View/Open |
Stepankova Sov opon.pdf | Posudek oponenta práce | 744,51 kB | Adobe PDF | View/Open |
Stepankova obh.pdf | Průběh obhajoby práce | 302,36 kB | Adobe PDF | View/Open |
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11025/32881
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.