Title: Pozitivní komunikace v MŠ
Other Titles: Positive communication in nursery school
Authors: Janoušková, Aneta Nina
Advisor: Černík Roman, Mgr. et MgA.
Issue Date: 2019
Publisher: Západočeská univerzita v Plzni
Document type: bakalářská práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/39254
Keywords: pozitivní komunikace;mateřská škola;emoce;mozek;respekt;hranice;empatie;dítě;dospělý;vzdělávání
Keywords in different language: positive communication;nursery school;emotion;brain;respect;boundary;empathy;child;adult;education
Abstract: Bakalářská práce má teoretickou a praktickou část. V teoretické části jsou popsány metody a přístupy ke komunikaci s dětmi. První je metoda FLIP IT, která ve čtyřech krocích pracuje s emocemi, zdůrazňuje potřebu hranic a nabádá děti k samostatnému řešení problémů. Druhým přístupem je Komunikace v souladu s fungováním mozku, kde je popsáno, jak funguje mozek, pokud se cítí ohrožen a zaplaví ho emoce a jak se podle toho chovat a komunikovat. Třetí je popsán přístup Respektovat a být respektován, který opět velmi podrobně pracuje s emocemi a respektujícím vztahem dospělého a dítěte. To co mají tyto přístupy společné jako na závěr popsané jako Pozitivní komunikace. V praktické části jsou zpracovány odpovědi z dotazníku, který zjišťoval jaké věty a jejich formulace učitelé nejčastěji používají, zda jim dělá problém formulovat je pozitivně.
Abstract in different language: The thesis has a theoretical and practical part. The theoretical part focuses on methods and approaches related to the communication with children. Firstly, there is discussed 'Flip it' method, which works with emotions, emphasises the need of boundaries and encourages children to solve problems independently based on four steps. The second approach is so-called 'Brain-Related Communication', which describes how the brain works if the child feels threatened while he or she is full of emotions. Furthermore, it discusses how to behave and accordingly communicate. Third examined approach is so called 'Respect and be respected'. This approach focuses also on emotions and a respected relationship between an adult and a child. In summary, all of the approaches mentioned above have in common positive communication. In relation to the practical part, the used method is the questionnaire and the acquired data has showed what sentence and its formulation is most often used by teachers, whether it is difficult to formulate them positively.
Rights: Plný text práce je přístupný bez omezení.
Appears in Collections:Bakalářské práce / Bachelor´s works (KPG)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
BP_Pozitiv.kom._Janouskova.pdfPlný text práce1,95 MBAdobe PDFView/Open
Janouskova VP.pdfPosudek vedoucího práce106,03 kBAdobe PDFView/Open
Janouskova OP.docPosudek oponenta práce40 kBMicrosoft WordView/Open
Janouskova O022.pdfPrůběh obhajoby práce20,76 kBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/39254

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.