Title: Problematika bilingvismu v předškolním vzdělávání
Other Titles: Issues of bilingualism in pre-primary education
Authors: Synková, Kateřina
Advisor: Zachová Markéta, PhDr. Ph.D.
Issue Date: 2019
Publisher: Západočeská univerzita v Plzni
Document type: bakalářská práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/39256
Keywords: předškolní vzdělání;bilingvismus;bilingvní dítě;bilingvní výchova
Keywords in different language: preprimary education;bilingualism;bilingual child;raising bilingual child
Abstract: Tato bakalářská práce se zabývá problematikou bilingvismu v předškolním vzdělávání. Jejím cílem je zmapovat a posléze vyhodnotit přínosy a úskalí bilingvismu z hlediska pedagogů vybrané MŠ. Práce je rozdělena na dvě části. V části teoretické se nachází popis procesu osvojování jazyka monolingvních a bilingvních dětí. Na tuto část navazuje vymezení základní terminologie bilingvismu, jeho specifika, strategie bilingvní výchovy a možné problémy bilingvních jedinců. Ve výzkumné části práce je nejprve vymezen hlavní a dílčí cíl výzkumu, jsou zde popsány metodologické nástroje a dále se zde nachází charakteristika respondentek a vybrané MŠ. V závěrečné části práce jsou shrnuty a vyhodnoceny výsledky výzkumného šetření a na jejichž základě jsou vypracována doporučení pro praxi.
Abstract in different language: This bachelor thesis deals with issues of bilingualism in pre-primary education. Its aim is to collect and later to evaluate pros and cons of bilingualism as they are perceived by the teachers of selected kindergarten. The thesis is divided into two parts. The theoretical part starts with a description of the language acquiring process of both monolingual and bilingual children. Then it is followed by a definition of bilingualism, its specific features, strategies of raising bilingual children and a list of possible problems which bilinguals can have. The empiric part of the thesis states the main and partial goals of the research, then it describes used research tools and there is the characteristics of respondents and selected kindergarten. The final part of the thesis summarises and evaluates the results of the research and based on the them gives recommendations for practice.
Rights: Plný text práce je přístupný bez omezení.
Appears in Collections:Bakalářské práce / Bachelor´s works (KPG)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
BP Synkova_ P16B0029K.pdfPlný text práce767,61 kBAdobe PDFView/Open
Synkova VP.docxPosudek vedoucího práce27,62 kBMicrosoft Word XMLView/Open
Synkova OP.docPosudek oponenta práce42,5 kBMicrosoft WordView/Open
Synkova O023.pdfPrůběh obhajoby práce21,46 kBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/39256

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.