Title: | Porovnání nonverbálních prvků v českých a anglických učebnicích zeměpisu |
Other Titles: | Comparison of non-verbal elements in Czech and English geography textbooks |
Authors: | Marešová, Adéla |
Advisor: | Vočadlová Klára, RNDr. Ph.D. |
Issue Date: | 2020 |
Publisher: | Západočeská univerzita v Plzni |
Document type: | bakalářská práce |
URI: | http://hdl.handle.net/11025/40454 |
Keywords: | učebnice;funkce;kritéria výběru;nonverbální prvky;výzkum učebnic;porovnání učebnic |
Keywords in different language: | textbook;function;criteria for selecting textbooks;nonverbal elements;textbooks research;textbooks comparison |
Abstract: | Tato bakalářská práce je zaměřená na porovnání nonverbálních prvků v českých a anglických učebnicích. V práci jsou porovnány učebnice zeměpisu pro základní školy od nakladatelství Taktik a Oxford. V této práci byla použita metoda komparativní. Cílem této práce je porovnání a analýza tří vybraných kapitol z českých a tří kapitol z anglických učebnic. Bakalářská práce je rozdělena do dvou hlavních částí (teoretickou a metodickou část), které jsou rozdělené do kapitol. Teoretická část práce se zabývá definicí učebnice, její strukturou, její funkcí, kritérii výběru učebnic, definicí nonverbálních prvků, druhy a vlastnostmi nonverbálních prvků. Praktická část se zabývá výzkumem a metodami hodnocení učebnic. Zvolené metody výzkumu jsou aplikovány na čtyřech učebnicích zeměpisu pro základní školy z toho dvou českých a dvou anglických. Jak z anglických tak z českých učebnic jsou porovnány tři kapitoly a to fyzicko-geografická, humánní a regionální část. V závěrečné kapitole jsou prezentovány výsledky výzkumu učebnic. Byla zde zodpovězena výzkumná otázka a kladně zhodnoceny i tři hypotézy. Z provedené analýzy vyplývá, že se učebnice neliší typem nonverbálního prvku, v obou případech převažuje fotografie. Zvolené kapitoly se však liší popisky nonverbálních prvků, mírou abstraktnosti nonverbálního prvku a podle míry souvislosti nonverbálního prvku s textem. |
Abstract in different language: | This bachelor thesis is focuses on comparison of nonverbal elements in Czech and English textbooks. In the paper geography textbooks for elementary schools from publishers Taktik and Oxford were compared. This paper uses comparative method. The goal of this paper is comparison and analysis of three chosen chapters of Czech and English textbooks. Thesis was divided into two main parts (theoretical and methodical part) which are further split into chapters. Theoretical part of the paper is dedicated to the definition of textbooks their structure, function, criteria of textbook choice, definition of nonverbal elements and methods of evaluation of textbooks. The practical part is dedicated to the research and methods of scoring of textbooks. Chosen methods of research were applied in four geography textbooks for elementary school from which two were written in Czech and two were written in English. There were comparisons of three chapters of both Czech and English textbooks. Specifically: physical-geography one, humane and regional part. In the final chapter are the results of the textbooks research. The research question was answered and three hypotheses were evaluated positively. The conclusion of the conducted analysis is that textbooks do not differ in types of nonverbal elements, in both cases photographs dominate. But selected chapters differ in titles of nonverbal elements, by amount of abstraction of nonverbal element and by measure of connection of element and text. |
Rights: | Plný text práce je přístupný bez omezení. |
Appears in Collections: | Bakalářské práce / Bachelor´s works (CBG) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Bakalarska_prace_Adela_Maresova.pdf | Plný text práce | 1,93 MB | Adobe PDF | View/Open |
Maresova_posudek_vedouci.pdf | Posudek vedoucího práce | 475,92 kB | Adobe PDF | View/Open |
Maresova_posudek_oponent.pdf | Posudek oponenta práce | 821,49 kB | Adobe PDF | View/Open |
Maresova_prubeh obhajoby.pdf | Průběh obhajoby práce | 112,53 kB | Adobe PDF | View/Open |
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11025/40454
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.