Title: | Světová fantasy pro děti mladšího školního věku |
Other Titles: | Fantasy literature for children of primary school age |
Authors: | Ježková, Simona |
Advisor: | Brčáková Vladimíra, Mgr. |
Referee: | Novotný Jiří, Mgr. |
Issue Date: | 2020 |
Publisher: | Západočeská univerzita v Plzni |
Document type: | diplomová práce |
URI: | http://hdl.handle.net/11025/40882 |
Keywords: | fantasy literatura;čtenář v mladším školním věku;český jazyk a literatura na 1. stupni zš;světová fantasy;čaroděj ze země oz;letopisy narnie;kronika rodu spiderwicků;harry potter a kámen mudrců;hobit aneb cesta tam a zase zpátky;komunikační pojetí literární výchovy |
Keywords in different language: | fantasy literature;reader (primary school age);czech language and literature (primary school age);world fantasy literature;the wonderful wizard of oz;the chronicles of narnia;the spiderwick chronicles;harry potter and the philosopher's stone;the hobbit or there and back again;communication concept at literature education |
Abstract: | Tato diplomová práce se zabývá světovou fantasy literaturou pro děti mladšího školního věku. Skládá se ze dvou hlavních částí - teoretická a aplikační. První část popisuje žánr fantasy a jeho rysy, které jsou zkoumány a popsány v kontextu pěti vybraných děl (Čaroděj ze země Oz, Letopisy Narnie, Hobit aneb Cesta tam a zase zpátky, Harry Potter a Kámen mudrců a Kronika rodu Spiderwicků). Vyhodnocuje také jejich didaktický potenciál. Součástí aplikační části je výzkum, který sleduje, jaké texty a do jaké míry se objevují v čítankách pro 2. - 5. ročník základní školy. Klíčovou součástí této práce je didaktická interpretace díla Čaroděj ze země Oz, která je realizována a reflektována. |
Abstract in different language: | This diploma thesis deals with world fantasy literature for children of younger school age. It consists of two main parts - theoretical part and application part. The first part describes fantasy genre and its features, which are examined and described in the context of five selected works. It also evaluates their didactic potential. The application part includes a research that monitors which texts and to what extent the world fantasy literature is represented in readers for the 2nd - 5th year of elementary school. The key part of this work is the didactic interpretation, which is realized and reflected. |
Rights: | Plný text práce je přístupný bez omezení. |
Appears in Collections: | Diplomové práce / Theses (KČJ) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
DP JEZKOVA 2020.pdf | Plný text práce | 8,15 MB | Adobe PDF | View/Open |
jezkova_brcakova.pdf | Posudek vedoucího práce | 81,48 kB | Adobe PDF | View/Open |
jezkova_novotny.pdf | Posudek oponenta práce | 55,18 kB | Adobe PDF | View/Open |
jezkova_prubeh.pdf | Průběh obhajoby práce | 71,45 kB | Adobe PDF | View/Open |
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11025/40882
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.