Title: Využití reklamy ve výuce českého jazyka
Other Titles: Use of Advertising in Czech Language Teaching
Authors: Brožová, Tereza
Advisor: Vejvodová Jana, PaedDr. CSc.
Referee: Vaňková Jana, PhDr.
Issue Date: 2020
Publisher: Západočeská univerzita v Plzni
Document type: diplomová práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/40892
Keywords: mediální výchova;reklama;český jazyk;mediální gramotnost;průřezové téma;výuka
Keywords in different language: media learning;advertisement;czech language;teaching;media literacy
Abstract: Cílem diplomové práce je odhalení praktik využívaných k tvorbě reklamy, provedení výzkumu zaměřeného na citlivost žáků k různým typům reklamních sdělení a následné navržení výukových metod a aktivit pro práci s reklamou na 2. stupni ZŠ. Diplomová práce je rozdělena do čtyř kapitol. První část se zabývá reklamou jako formou tzv. marketingové komunikace: věnuje se historii reklamy, definuje pojmy marketingová a masová komunikace a prostřednictvím analýzy některých současných reklam popisuje reklamu jako prostředek probouzení lidských potřeb a tužeb. Druhá kapitola je věnována specifikům reklamy zacílené na dětské příjemce. Následující část je zaměřena na mediální výchovu, kterou představuje jako možnou cestu k dosažení lepší mediální gramotnosti ve vztahu k reklamním komunikátům, a nabízí zároveň výhled do budoucnosti tohoto oboru. Závěr třetí části definuje možné cíle a příklady práce s reklamou ve výuce. Na něj navazuje kapitola čtvrtá, neboť popisuje výzkum zaměřený na citlivost žáků k reklamě, uskutečněný v šestém ročníku ZŠ. Práce dále přináší i navržení aktivit pro práci s reklamou na druhém stupni ZŠ.
Abstract in different language: The aim of this diploma thesis is to reveal practices used for creating advertising, to carry out research focused on the sensitivity of pupils to various types of advertising messages and then to design teaching methods and activities for working with advertising in the upper primary education. The thesis is divided into four chapters. The first part deals with advertising as a form of so-called marketing communication: it deals with the history of advertising, defines the concepts of marketing and mass communication and through the analysis of some current advertising describes advertising as a means of awakening human needs and desires. The second chapter is devoted to the specifics of advertising targeting children's recipients. The following section focuses on media education, which is presented as a possible way to achieve better media literacy in relation to advertising communications. This chapter also offers an outlook for the future of this field. The conclusion of the third part defines possible goals and examples of working with advertising in education. It is followed by the fourth chapter which describes the research focused on the sensitivity of pupils to advertising, carried out in the sixth grade of elementary school. The work also brings the design of activities for working with advertising in the upper primary education.
Rights: Plný text práce je přístupný bez omezení.
Appears in Collections:Diplomové práce / Theses (KČJ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
DP Brozova.pdfPlný text práce5,69 MBAdobe PDFView/Open
brozova_vankova.pdfPosudek oponenta práce53,16 kBAdobe PDFView/Open
brozova_vejvodova.pdfPosudek vedoucího práce43,64 kBAdobe PDFView/Open
brozova_prubeh.pdfPrůběh obhajoby práce68,73 kBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/40892

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.