Title: | Genderová senzitivita v kontextu vzdělávání |
Other Titles: | Gender Sensitivity in the Context of Education |
Authors: | Kolaříková, Kristýna |
Advisor: | Zachová Markéta, PhDr. Ph.D. |
Referee: | Šafránková Dagmar, PhDr. Ph.D. |
Issue Date: | 2020 |
Publisher: | Západočeská univerzita v Plzni |
Document type: | diplomová práce |
URI: | http://hdl.handle.net/11025/41006 |
Keywords: | gender;genderové role;genderové stereotypy;socializace;výchova;vzdělávání |
Keywords in different language: | gender;gender roles;gender stereotypes;socialization;upbringing;education |
Abstract: | Předložená diplomová práce se zabývá genderem v kontextu vzdělávání. Gender je v současné době stále více skloňovaným a diskutovaným pojmem nejen v odborném prostředí, ale i v oblasti médií, výchovy a vzdělávání, ovlivňuje i další oblasti běžného života. Jelikož jsem se genderem již zabývala v bakalářské práci, byť z jiného úhlu pohledu (jednalo se o literární genderovou analýzu), nyní jsem se rozhodla zaměřit se na problematiku genderu v kontextu vzdělávání. Konkrétně v prostředí druhého stupně vybrané základní školy v Plzni - vzhledem k mému zaměření na učitelství pro druhý stupeň základních škol. Diplomová práce se skládá ze dvou hlavních částí - teoretického rámce a výzkumného šetření. V teoretické části práce jsou vymezeny klíčové pojmy a přístupy k genderu, rovněž i související pojmy - jako jsou například genderové stereotypy, genderová korektnost, genderově citlivé školství. V širších souvislostech je gender zasazen do historického kontextu feminismu, a je demonstrována jeho bezprostřední souvislost se vzděláváním a se školním prostředím. Dále jsou uvedeny vybrané oblasti vzdělávání, ve kterých se odlišný přístup k různému genderu může projevovat. Ve výzkumném šetření je prezentován charakter metodologie a popis zvolených výzkumných metod. Jedná se o feministický etnografický výzkum, analýzu části kurikula a polostrukturované rozhovory s vyučujícími. Následuje analýza získaných dat a interpretace zjištěných výsledků. Hlavním cílem diplomové práce je analýza a vyhodnocení aktuálního stavu genderově citlivého či necitlivého vyučování na druhém stupni vybrané základní školy. Jsou uvedeny možnosti genderově vyváženého školství a jejich přínos do oblasti vzdělávání. Samotná analýza zjišťuje, zda např. vyučující vytvářejí genderové stereotypy a zda zaujímají rozdílné pozice k odlišným genderům. |
Abstract in different language: | This thesis deals with gender in the context of education. Nowadays gender is becoming an increasingly popular term and its issue is shifting from books and academia to the media, education and everyday life. Since I have already dealt with gender in my bachelor thesis, but from a different perspective (it was a literary gender analysis), I have now decided to examine gender in the context of education. Specifically at the second stage of selected primary school in Pilsen. The thesis consists of two main parts - theoretical framework and research. In the theoretical framework of the thesis I will deal with gender as a concept, its definition and interconnection with other terms. Such as gender stereotypes, gender correctness, gender sensitive education. In a theoretical framework, gender will be placed in the historical context of feminism and I also demonstrate its connection with education. Then I will show all areas of education where different attitudes towards different gender can be manifested. In the research I will first focus on the methodology and description of the research methods I have chosen. Specifically, feminist ethnographic research and observation, curriculum document analysis and semi-structured interviews with teachers. The most important part of the thesis is the analysis of collected data and interpretation of results. The aim of this work is not to evaluate, criticize or quantitatively display data. My interest is to describe the current state of gender sensitive or insensitive teaching at the second stage of selected primary schools. I am interested in the possibilities of gender-balanced education and their contribution to education. The analysis itself determines whether teachers create gender stereotypes and whether they occupy different positions to different gender. |
Rights: | Plný text práce je přístupný bez omezení. |
Appears in Collections: | Diplomové práce / Theses (KPG) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
DP Kolarikova.pdf | Plný text práce | 1,03 MB | Adobe PDF | View/Open |
Kolarikova VP.pdf | Posudek vedoucího práce | 49,07 kB | Adobe PDF | View/Open |
Kolarikova OP.pdf | Posudek oponenta práce | 39,65 kB | Adobe PDF | View/Open |
Kolarikova O.pdf | Průběh obhajoby práce | 2,68 MB | Adobe PDF | View/Open |
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11025/41006
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.