Název: Etnologické aspekty skupiny drag queen performerů
Další názvy: Ethnological aspects of a group of drag queen performers
Autoři: Leba, Ondřej
Vedoucí práce/školitel: Fatková Gabriela, Mgr. Ph.D.
Oponent: Hirt Tomáš, Mgr. Ph.D.
Datum vydání: 2021
Nakladatel: Západočeská univerzita v Plzni
Typ dokumentu: bakalářská práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/43952
Klíčová slova: drag queen;performativita;gender;lgbtq+;sociální role
Klíčová slova v dalším jazyce: drag queen;performativity;gender;lgbtq+;social role
Abstrakt: Tato práce se zabývá popisem subkultury českých drag queen performerů. Závěry jsou interpetovány na základě dlouhodobého empirického výzkumu skládajícím se ze zúčastněného a nezúčastněného pozorování, polostrukturovaných a neformálních rozhovorů. Cílem práce je popsat vnitřní fungování komunity drag queen performerů v České republice a přiblížit tak prostředí dragu jako ojedinělé subkulturní prostředí. Výzkum ukazuje, jakými způsoby začíná kariéra performera a jakým způsobem je utvářeno jeho umělecké jméno. Vnitřní fungování této komunity je analyzováno prostřednictvím popisu historického pozadí vývoje drag queen vystoupení v českém polistopadovém vývoji a prostřednictvím popisu každodenních situací performerů při výkonu jejich profese (budování vlastní scény a fanouškovské základny, tvorba vystoupení a vstup do role). Představen je mechanismus ovlivňující jednání performera nacházejícího se v roli svého alterega, který byl nazván "funkcí masky". Současně je nastíněna úloha subjektivního vnímání genderových stereotypů jakožto formativní složky performované osobnosti alterega. Hlavní pozornost zúčastněného pozorování byla zaměřena na rituál přechodu performerů ze své civilní role do role svého alterega. V závěru práce je věnován prostor problematice situačního užívání jazykových kódů.
Abstrakt v dalším jazyce: This thesis deals with the description of the subculture of Czech drag queen performers. The conclusions are interpreted on the basis of long term empirical research consisting of participatory and non-participatory observation, semi-structured and informal interviews. The aim of the thesis is to describe the internal functioning of the community of drag queen performers in the Czech Republic and to approach the environment of the drag as a unique subcultural environment. The research shows how the performer's career begins and how his artistic name is created. The internal functioning of this community is analysed by describing the historical background of the development of drag queen performances in the Czech post-communistic development and by describing everyday situational performers as their occupation (creating their own scenes and fan bases, creating performances and entering the role). The mechanism presented influences by the actions of each representative taking on the role of their alteregos, which was called the "mask function". At the same time, the role of subjective perception of gender stereotypes requiring formatting components of the performed personality of the alterego is outlined. The main focus of the participatory observation was focused on the ritual of the transition of the performers from their civilian role to the role of their alterego. At the end of the thesis is devoted to the spatial problem of situational use of language codes.
Práva: Plný text práce je přístupný bez omezení.
Vyskytuje se v kolekcích:Bakalářské práce / Bachelor´s works (KSA)

Soubory připojené k záznamu:
Soubor Popis VelikostFormát 
BP_Ondrej_Leba.pdfPlný text práce4,01 MBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Leba_posudek vedouciho.pdfPosudek vedoucího práce903,1 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Leba_posudek oponenta.pdfPosudek oponenta práce1,23 MBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Leba_prubeh obhajoby.pdfPrůběh obhajoby práce380,6 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/43952

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.