Title: Možnosti a využití psychosociální podpory školy pro žáky z ohrožených rodin. Analýza situace na vybraných základních školách v Žatci.
Other Titles: Possibilities and usage of psychosocial support provided by schools to pupils from vulnerable families. Analysis of situation at selected Primary schools in Žatec
Authors: Kaderková, Kamila
Advisor: Káňová Šárka, Mgr. Ph.D.
Referee: Ullmanová Jiřina, Mgr. et Bc.
Issue Date: 2021
Publisher: Západočeská univerzita v Plzni
Document type: diplomová práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/44678
Keywords: rodina;ohrožená rodina;ohrožené dítě;psychosociální podpora;škola;žák základní školy
Keywords in different language: family;endangered family;endangered child;psychosocial support;school;primary school student
Abstract: Hlavním cílem práce bylo provést analýzu situace možností a využití psychosociální podpory pro žáky z ohrožených rodin na vybraných základních školách. Dále byly stanoveny tři dílčí cíle. Jedním z nich bylo zjistit informace o povědomí o tzv. ohroženém žákovi a pedagogických zkušenostech s tímto dítětem, případně s jeho rodinou. Druhým bylo analyzovat konkrétní možnosti podpory dané školy, jejich využití a výsledek dané podpory vzhledem k ohroženému dítěti. A třetím dílčím cílem bylo zmapovat finanční možnosti a materiální vybavení školy ve spojitosti s psychosociální podporou. První část diplomové práce se věnuje teoretickým východiskům. Tato část byla zaměřena na rodinu a její funkce, školu a žáka základní školy a v neposlední řadě na psychosociální podporu a její typy. Výzkumnou metodou, pro dosažení cíle, byl zvolen polostrukturovaný rozhovor. Výsledkem výzkumného šetření bylo zjištění, že školy využívají nejvíce pomoc školního výchovného poradce, školního metodika prevence či možnost asistenta pedagoga. Nutno podotknout, že forma a typ psychosociální podpory závisí na konkrétním individuálním případu. Tyto výsledky výzkumného šetření vedly k doporučením, která mají zlepšit situaci škol v oblasti psychosociální podpory ohrožených dětí.
Abstract in different language: The main goal of thesis was to analyze possible situations and usage of psychosocial support for students from endangered families in selected elementary schools. Further on there were determined three partial goals. One of them was to find information about a knowledge of so called endangered student and pedagogical experiences with this child, eventually with child's family. Second one was to analyze specific possibilities of support, its usage and result of support provided to endangered child in selected school. The third partial goal was to map the financial possibilities and materiál equipment of school in connection with psychosocial support. First part of thesis deals with theoretical basis. This part was focused on family and its functions, school and elementary shool student and last but not least the psychosocial support and its types. Research method that was used for completing the goal was semi-structured interview. Result of research was finding school's most used method is the help of school conselour, school's prevention methodologies or assistent of pedagogue. It ought to be mentioned that the form and type of psychosocial support depends on concrete individual case. These research results led to suggestions which could improve school situation in psychosocial support area of endangered children.
Rights: Plný text práce je přístupný bez omezení.
Appears in Collections:Diplomové práce / Theses (KPG)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Diplomova prace - Kaderkova Kamila.pdfPlný text práce1,08 MBAdobe PDFView/Open
Kaderkova VP.pdfPosudek vedoucího práce989,05 kBAdobe PDFView/Open
Kaderkova OP.pdfPosudek oponenta práce277,36 kBAdobe PDFView/Open
Kaderkova O.pdfPrůběh obhajoby práce905,01 kBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/44678

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.