Title: | Autorská kniha - Vývoj výtvarného projevu |
Other Titles: | Artist´s book - Development of artistic expression |
Authors: | Černická, Barbora Theodora |
Advisor: | Uhl Skřivanová Věra, PhDr. Ph.D. |
Referee: | Kirschenmann-Tenter Johannes, Prof. Dr. |
Issue Date: | 2023 |
Publisher: | Západočeská univerzita v Plzni |
Document type: | diplomová práce |
URI: | http://hdl.handle.net/11025/54097 |
Keywords: | dětský výtvarný projev;vývoj výtvarného projevu;předškolní věk;tvořivost;výtvarné myšlení;smyslové vnímání;vizuální gramotnost;pojetí výtvarné výchovy;imaginace |
Keywords in different language: | children's artistic expression;development of artistic expression;preschool age;creativity;artistic thinking;sensory perception;visual literacy;concept of art education;imagination |
Abstract: | Diplomová práce je věnována tématu zdravého vývoje dětského výtvarného projevu se zaměřením na možnosti jeho podpory s ohledem na individuální vývoj každého jedince. Hlavní část práce je praktického charakteru a tvoří ji autorská kniha, která se snaží interaktivní hravou formou podpořit zdravý rozvoj výtvarného projevu u dětí. Kniha nabízí řadu podnětů, které se snaží o podporu smyslového a citového vnímání, výtvarného myšlení a tvořivosti a je určena pro rodiče a děti či učitele a jejich žáky. V interakci dospělého a dítěte může sloužit jako prostředek k bližšímu pochopení dětského vnímání světa a jeho prožívání. Teoretická část práce popisuje vývoj dětského výtvarného projevu přibližně do 7 let věku. Věnuje se jeho specifikům, jednotlivým fázím v souvislosti s vývojem myšlenkových operací a představuje možnosti jeho podpory. Dále představuje inspirační východiska autorské knihy, proces tvorby a její edukační potenciál. |
Abstract in different language: | The thesis is dedicated to the topic of healthy development of children's artistic expression with a focus on the possibilities of its support with regard to the individual development of each individual. The main part of the thesis is practical and consists of an author's book that tries to support the healthy development of artistic expression in children in an interactive and playful way. The book offers a range of stimuli that seek to promote sensory and emotional perception, artistic thinking and creativity and is designed for parents and children or teachers and their pupils. In adult-child interactions, it can serve asa means of gaining a closer understanding of children's perception and experience of the world. The theoretical part of the thesis describes the development of children's artistic expression up to approximately 7 years of age. It focuses on its specifics, individual phases in relation to the development of thought operations and presents the possibilities of its support. It also presents the inspirational background of the author's book, the process of creating and its educational potential. |
Rights: | Plný text práce je přístupný bez omezení |
Appears in Collections: | Diplomové práce / Theses (KVK) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
DP_Cernicka_Vyvoj vatvarneho projevu.pdf | Plný text práce | 3,32 MB | Adobe PDF | View/Open |
Cernicka - posudek - vedouci.pdf | Posudek vedoucího práce | 294,8 kB | Adobe PDF | View/Open |
Cernicka - Gebauer - oponent.pdf | Posudek oponenta práce | 288,12 kB | Adobe PDF | View/Open |
prubeh_cernicka.pdf | Průběh obhajoby práce | 455,8 kB | Adobe PDF | View/Open |
proces_knizka.pdf | VŠKP - příloha | 3,03 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
ukazka_knihy.pdf | VŠKP - příloha | 5,65 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11025/54097
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.