Název: Pozornost řidiče - sluchová stimulace řidiče a spolujezdce (ERP experiment)
Další názvy: Driver's attention - auditory stimulation of driver and passenger (ERP experiment)
Autoři: Vaněk, Jiří
Vedoucí práce/školitel: Mouček, Roman
Datum vydání: 2012
Nakladatel: Západočeská univerzita v Plzni
Typ dokumentu: bakalářská práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/5535
Klíčová slova: EEG;ERP;řidič;spolujezdec;pozornost;p300;neuroinformatika
Klíčová slova v dalším jazyce: EEG;ERP;driver;attention;passenger;p300;neuroinformatics
Abstrakt: Tato bakalářská práce se zabývá analýzou pozornost řidiče, která hraje velkou roli v bezpečnosti provozu. Pro analýzu pozornosti řidiče se používá Elektroencefalografie (EEG), zejména evokované potenciály (ERP). Analýza je zaměřena na extrakci P300 komponenty v sluchovém ERP; pokles pozornosti je představován zvýšením latence u P300 komponenty. Cílem této práce je zjistit, zda řízení v monotónním prostředí má vliv na pozornost řidiče. Pro tento experiment byl připraven scénář. Skupina subjektů jedou v párech po monotónní trati po dobu 60 minut, přičemž jeden ze subjektů je řidičem a spolujezdcem. Po 30 minutách si řidič a spolujezdec vymění své role a jedou dalších 30 minut. Během jízdy jsou měřené osoby stimulovány zvukovými podněty. Pro zajištění soustřední subjektů na stimuly, musí subjekty počítat cílové podměty. Část této práce se také věnuje vyhodnocení a interpretaci zaznamenaných údajů. Rovněž byl vyvinut software pro detekci mrkání s cílem pomoci rozpoznat EEG artefakty vznikající mrkáním.
Abstrakt v dalším jazyce: This bachelor thesis deals with analysis of driver's attention, which plays a big role in a driving safety. Electroencephalography (EEG) measurements, especially Event-related potentials (ERP) are used for detection and analysis of the driver's attention. The analysis is focused on extraction of the P300 component in auditory ERP; attention decrease represented as latency shift is investigated. The purpose of this thesis is to determine if the driving in a monotonous environment has influence on the driver's attention. For this experiment the scenario was prepared. The group of tested subjects drives in pairs in a monotonous track for 60 minutes, while one of the subjects is driving and the passenger is just focusing on the track. After 30 minutes the driver and the passenger switch their roles and drive for another 30 minutes. During driving subjects are listening to auditory stimuli. To make sure that subjects are focusing also on stimuli and not only on driving, they have to count target stimuli. The part of this thesis is dedicated to evaluation and interpretation of recorded data. Also software for blinking detection was developed to help recognize EEG blinking artifacts.
Práva: Plný text práce je přístupný bez omezení.
Vyskytuje se v kolekcích:Bakalářské práce / Bachelor´s works (KIV)

Soubory připojené k záznamu:
Soubor Popis VelikostFormát 
jiri_vanek_2012.pdfPlný text práce2,63 MBAdobe PDFZobrazit/otevřít
A09B0481Pposudek.pdfPosudek vedoucího práce330,23 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
A09B0481Pprubeh.pdfPrůběh obhajoby práce50,63 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/5535

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.