Název: Geopolitický význam Malackého průlivu
Autoři: Pojar, Adam
Vedoucí práce/školitel: Šanc David, PhDr. Ph.D.
Oponent: Drulák Petr, Prof. Ing. Ph.D.
Datum vydání: 2024
Nakladatel: Západočeská univerzita v Plzni
Typ dokumentu: diplomová práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/56639
Klíčová slova: malacký průliv;škrtící bod;jihovýchodní asie;indo-pacifik;námořní doprava
Klíčová slova v dalším jazyce: strait of malacca;choke point;southeast asia;indo-pacific;maritime transport
Abstrakt: Diplomová práce analyzuje geopolitický význam Malackého průlivu na úrovni regionálních a globálních aktérů. Představuje Malacký průliv jako významný škrtící bod současného námořního systému a vývoj jeho významu v průběhu dějin. Práce představuje přístupy regionálních aktérů (Malajsie, Indonésie a Singapur), doplněné globálními aktéry (Čína, USA, Japonsko, Indie a Jižní Korea). Na základě této analýzy jsou patrné rozdílné i jednotící prvky přístupů jednotlivých aktérů. Dále práce analyzuje možné alternativní transportní, kterými je možné snížit geopolitický význam Malackého průlivu. Diplomová práce představuje konkrétní projekty, kterými se aktéři pokoušejí snížit svou závislost na transportu zboží skrze Malacký průliv. Diplomová práce se opírá o dokumenty, odborné publikace a mediální výstupy týkající se geopolitické situace v regionu jihovýchodní Asie.
Abstrakt v dalším jazyce: The thesis analyses the geopolitical importance of the Strait of Malacca at the level of regional and global actors. It presents the Strait of Malacca as an important choke point of the contemporary maritime system and the evolution of its importance throughout history. The paper presents the approaches of regional actors (Malaysia, Indonesia and Singapore), complemented by global actors (China, USA, Japan, India and South Korea). Based on this analysis, the divergent and unifying elements of each actor's approaches are evident. Furthermore, the thesis analyses possible alternative transport that can be used to reduce the geopolitical significance of the Strait of Malacca. The thesis presents specific projects by which actors attempt to reduce their dependence on the transport of goods through the Strait of Malacca. The thesis draws on documents, scholarly publications and media outputs related to the geopolitical situation in the Southeast Asian region.
Práva: Plný text práce je přístupný bez omezení
Vyskytuje se v kolekcích:Diplomové práce / Theses (KAP)

Soubory připojené k záznamu:
Soubor Popis VelikostFormát 
Adam_Pojar_DP.pdfPlný text práce1,43 MBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Pojar_DP_VED.docxPosudek vedoucího práce124,78 kBMicrosoft Word XMLZobrazit/otevřít
pojar_dp_opo.docxPosudek oponenta práce126,44 kBMicrosoft Word XMLZobrazit/otevřít
pojar.pdfPrůběh obhajoby práce193,25 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/56639

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.