Title: Návrh naučné stezky se zaměřením na matematiku 1. stupně ZŠ v okolí města Nýřany
Other Titles: Design of educational trail focused on mathematics at 1st grade of elementary school around the town Nýřany
Authors: Šauerová, Karolína
Advisor: Frank Jan, Mgr. Ph.D.
Referee: Honzík Lukáš, PhDr. Ph.D.
Issue Date: 2024
Publisher: Západočeská univerzita v Plzni
Document type: diplomová práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/56847
Keywords: naučná stezka;mezioborovost;orientační běh;matematické úlohy
Keywords in different language: educational trail;interdisciplinarity;orienteering;mathematical tasks
Abstract: Diplomová práce mapuje zapojení orientačního běhu do hodin matematiky, zkoumá jeho využití i v jiných předmětech. V této práci podrobně rozebíráme matematické úlohy, které jsou vhodné pro využití k naučným stezkám, zde konkrétně na trasu orientačního závodu. V teoretické části rozebíráme rozvoj matematického myšlení dle RVP ZV a dalších odborných publikací a více si přibližujeme specifika orientačního běhu, trénink na tento běh a přípravy na závod. V praktické části se pak zaměřujeme na matematické úlohy, jak přispívají k očekávaným výstupům žáka v souladu s RVP ZV a ŠVP ZŠ Nýřany, výběr jednotlivých úloh a postupy žáků při jejich řešení. Rozebíráme zde ověřování těchto úloh ve třetím a čtvrtém ročníku a v rámci kvalitativního a kvantitativního výzkumu měříme posun žáků z tohoto hlediska.
Abstract in different language: The thesis explores the integration of orienteering into math subject and examines its use in other subjects. This work provides a detailed analysis of mathematical problems that are suitable for use in educational trails, specifically for orienteering races. The theoretical section discusses the development of mathematical thinking according to the Framework Educational Program for Elementary Education (RVP ZV) and other academic publications, and delves into the specifics of orienteering, including training and preparation for races. In the practical section, the focus is on mathematical tasks and how they contribute to the expected student outcomes in line with RVP ZV and the School Educational Program (ŠVP) of Nýřany Elementary School. This section also discusses the verification of these tasks in the third and fourth grades, and within the context of qualitative and quantitative research, measures the progress of students from this perspective.
Rights: Plný text práce je přístupný bez omezení
Appears in Collections:Diplomové práce / Theses (KMT)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Sauerova - DP.pdfPlný text práce4,17 MBAdobe PDFView/Open
PosudekVedoucihoSTAG-FrankJ-268091.pdfPosudek vedoucího práce66,4 kBAdobe PDFView/Open
PosudekOponentaSTAG-HonzikL-97564.pdfPosudek oponenta práce64,51 kBAdobe PDFView/Open
Protokol Sauerova.pdfPrůběh obhajoby práce378,6 kBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/56847

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.