Title: Souvislost doby odbavení s typem vozidla MHD
Other Titles: Relation of bus dwell time with the type of vehicle
Authors: Čermák, Jan
Advisor: Kresa Zdeněk, Ing.
Referee: Říhová Pavla, Ing. Ph.D.
Issue Date: 2024
Publisher: Západočeská univerzita v Plzni
Document type: bakalářská práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/56856
Keywords: autobus;big data;doba odbavení;městská hromadná doprava;statistika
Keywords in different language: bus;big data;dwell time;public transportation;statistics
Abstract: Tato práce se zabývá analýzou souvislostí mezi dobou odbavení a typem vozidla městské hromadné dopravy (MHD) na příkladu autobusové linky 33 Plzeňských městských dopravních podniků. Pro účely práce byla získána, očištěna, analyzována a interpretována provozní data o době stanicování a obratu cestujících pro dva typy autobusů stejné délkové kategorie lišící se počtem dveří (SOR NB 12 a SOR NS 12). V teoretické části jsou uvedeny faktory ovlivňující dobu odbavení, představen dopravce, vozidla i zkoumaná linka, a dále využití big dat a základy testování hypotéz. Praktická část je pak zaměřena na analýzu doby odbavení dvou autobusů s rozdílným počtem dveří. Využito je základní popisné statistiky, testování hypotéz a jednoduché regresní analýzy. Ukazuje se, že vyšší počet dveří přispívá k rychlejší výměně cestujících, ale že na nejfrekventovanější plzeňské lince pro danou kategorii vozidel činí průměrný rozdíl v dobách odbavování jednu vteřinu (největší průměrný rozdíl - 5 vteřin - nastává při frekvenci odpovídající méně než 1 % pozorování). Kromě samotných výsledků práce přináší zajímavé poznatky i v oblasti zpracování provozních big dat, neboť byly v procesu přípravy identifikovány nekonzistentní údaje, které by jinak snadno vedly ke zkresleným výsledkům. Na základě výsledků práce jsou vyvozeny závěry a navrhována doporučení pro dopravce, diskutována jsou také omezení výzkumu.
Abstract in different language: This work deals with the analysis of correlations between dwell time and the type of vehicles in urban public transportation (PT) using the example of bus line 33 of the Pilsen city transportation company. For the purposes of this work, operational data on dwell time and passenger turnover were obtained, cleaned, analyzed, and interpreted for two types of buses of the same length category but differing in the number of doors (SOR NB 12 and SOR NS 12). The theoretical part introduces factors influencing dwell time, presents the carrier, vehicles, and the studied route, as well as the use of big data and basics of hypothesis testing. The practical part focuses on analyzing the dwell time of two buses with different numbers of doors. Basic descriptive statistics, hypothesis testing, and simple regression analysis are utilized. It is shown that a higher number of doors contributes to faster passenger turnover, but on the busiest Pilsen route for the given vehicle category, the average difference in boarding times is one second (the largest average difference - 5 seconds - occurs at a frequency corresponding to less than 1% of observations). In addition to the actual results of the work, interesting findings are also provided in the area of operational big data processing, as inconsistent data were identified in the preparation process, which could otherwise easily lead to distorted results. Based on the results of the work, conclusions are drawn and recommendations for the carrier are proposed, with discussions on research limitations also included.
Rights: Plný text práce je přístupný bez omezení
Appears in Collections:Bakalářské práce / Bachelor´s works (KEM)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
BP Jan Cermak_2024.pdfPlný text práce2,03 MBAdobe PDFView/Open
Cermak_Jan_v.pdfPosudek vedoucího práce104,99 kBAdobe PDFView/Open
Cermak_Jan_o.pdfPosudek oponenta práce121,73 kBAdobe PDFView/Open
ProtokolSPrubehemObhajobySTAG.pdfPrůběh obhajoby práce38,74 kBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/56856

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.