Název: Psychodidaktická modifikace výuky na 1. stupni ZŠ s ohledem na žáky s lehkým mentálním postižením
Další názvy: Psychodidactic modification of teaching at the 1st grade of elementary school with regard to pupils with mild mental disabilities
Autoři: Matějusová, Klára
Vedoucí práce/školitel: Miňhová Jana, Doc. PhDr. CSc.
Oponent: Lovasová Vladimíra, Mgr. Ph.D.
Datum vydání: 2024
Nakladatel: Západočeská univerzita v Plzni
Typ dokumentu: diplomová práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/56966
Klíčová slova: mladší školní věk;psychodidaktická modifikace výuky;lehké mentální postižení;inkluzivní vzdělávání;lehká mentální retardace;didaktická transformace učiva;žák s lehkým mentálním postižením;vzdělávání v běžné základní škole;české inkluzivní školství;britské inkluzivní školství
Klíčová slova v dalším jazyce: younger school age;psychodidactic modification of teaching;mild mental disability;inclusive education;mild mental retardation;didactic transformation of curriculum;pupil with mild mental disability;education in mainstream primary school;czech inclusive education;british inclusive education
Abstrakt: Diplomová práce se zaměřuje na inkluzivní vzdělávání žáků mladšího školního věku s lehkým mentálním postižením. Teoretická část je rozdělena do tří kapitol. První kapitola pojednává o mladším školním věku, kde je popsána periodizace lidského vývoje a psychologická charakteristika dítěte mladšího školního věku. Druhá kapitola je věnována mentální retardaci, nachází se v ní vymezení mentální retardace, popis druhů a stupňů tohoto postižení a také etiologie a diagnostika. V poslední kapitole teoretické části se práce soustředí na psychologická specifika žáků s lehkým mentálním postižením, přístup ke vzdělávání těchto jedinců a také na didaktické zásady pro vzdělávání. Praktická část komparuje obecný přístup ke vzdělávání žáků slehkou mentální retardaci v běžných základních školách České republiky a Velké Británie. Dále zahrnuje dvě přípravy na vyučování a jejich následné psychodidaktické modifikace, které ctí žáky s lehkou mentální retardací. Práce je zakončena popisem postupu modifikace výukových příprav.
Abstrakt v dalším jazyce: The thesis focuses on inclusive education of pupils of younger school age with mild mental disabilities. The theoretical part is divided into three chapters. The first chapter is about younger school age, where the periodization of human development and the psychological characteristics of a child of younger school age are described. The second chapter is devoted to mental disability, it contains a definition of mental disability, a description of the types and degrees of this disability, as well as etiology and diagnosis. In the last chapter of the theoretical part, the thesis focuses on the psychological specifics of pupils with mild mental retardation, the approach to education of these individuals, as well as didactic principles for education. The practical part compares the general approach to the education of pupils with mild mental disability in mainstream primary schools in the Czech Republic and Great Britain. It also includes two preparations for teaching and their subsequent psychodidactic modifications that honour pupils with mild mental disability. The thesis concludes with a description of the process of modifying the teaching preparations.
Práva: Plný text práce je přístupný bez omezení
Vyskytuje se v kolekcích:Diplomové práce / Theses (KPS)

Soubory připojené k záznamu:
Soubor Popis VelikostFormát 
DP_Matejusova.pdfPlný text práce1,14 MBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Matejusova_posudek vedouci DP.pdfPosudek vedoucího práce392,74 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Matejusova_posudek oponenta DP.pdfPosudek oponenta práce392,3 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Matejusova_obhajoba.pdfPrůběh obhajoby práce347,43 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/56966

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.