Title: | Antiutopie v literatuře 20. století |
Other Titles: | Dystopia in English Literature of the 20th Century |
Authors: | Krausová, Marina |
Advisor: | Quinn, Justin |
Issue Date: | 2012 |
Publisher: | Západočeská univerzita v Plzni |
Document type: | diplomová práce |
URI: | http://hdl.handle.net/11025/5866 |
Keywords: | dystopie;utopie;Aldouse Huxley;George Orwell;věda;Josif Vissarionovič Stalin;Amerika;20. léta;30. léta |
Keywords in different language: | dystopia;utopia;Aldouse Huxley;George Orwell;science;Josif Vissarionovič Stalin;America;20s;30s |
Abstract: | Tato diplomová práce se zabývá dvěma dystopickými pracemi z anglické literatury, románem Konec civilizace Aldouse Huxleyho a Devatenáct set osmdesát čtyři George Orwella. První kapitola vymezuje pojmy utopie, antiutopie a dystopie a snaží se vykreslit historické pozadí doby, ve které díla vznikala a vyzdvihnout takové historické události, které pravděpodobně přispěly k vzniku vizí jednotlivých autorů. Další dvě kapitoly pak jednají zvlášť s oběma díly, analyzují jejich hlavní myšlenky a diskutují o nich. |
Abstract in different language: | The thesis deals with two essential dystopian works of the 20th century English literature and the historical background of the period when they were written: George Orwell?s Nineteen-Eighty Four and Aldous Huxley?s Brave New World. The intention was to examine the events happening in the 1920s, 1930s and 1940s that could have possibly influenced both authors? thoughts, and analyse the novels? main issues. |
Rights: | Plný text práce je přístupný bez omezení. |
Appears in Collections: | Diplomové práce / Theses (KAN) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Diplomka Krausova 2012.PDF | Plný text práce | 434,86 kB | Adobe PDF | View/Open |
Krausova V.pdf | Posudek vedoucího práce | 55,55 kB | Adobe PDF | View/Open |
Krausova O.pdf | Posudek oponenta práce | 59,5 kB | Adobe PDF | View/Open |
Krausova.pdf | Průběh obhajoby práce | 36,81 kB | Adobe PDF | View/Open |
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11025/5866
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.