Full metadata record
DC poleHodnotaJazyk
dc.contributor.advisorHirt Tomáš, Mgr. Ph.D.
dc.contributor.authorSlavíková, Linda
dc.contributor.refereeToušek Ladislav, Mgr. Ph.D.
dc.date.accepted2016-6-1
dc.date.accessioned2017-02-21T09:52:18Z-
dc.date.available2016-1-18
dc.date.available2017-02-21T09:52:18Z-
dc.date.issued2016
dc.date.submitted2016-4-25
dc.identifier68987
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11025/24635
dc.description.abstractPrvním základním teoretickým předpokladem předkládané diplomové práce je, že současná odborná definice dyslexie je chápána jako kulturně sociální konstrukt. Předpokladem práce je tedy představa, že odborná kategorie dyslexie představuje jakési formální porozumění tomu, co znamená být v rámci prostředí formálního vzdělávání v určitých ohledech (dovednostech či schopnostech) intelektuálně kompetentní a nekompetentní či intelektuálně způsobilý nebo nezpůsobilý. Jedná se tedy o převládající porozumění, které bylo generováno na základě řádu hegemonního diskurzu, v tomto případě na základě řádu pedagogicko- psychologického diskurzu. Druhým základním teoretickým předpokladem předkládané diplomové práce je představa, že rodičovské interpretace dyslexie jsou spoluprodukovány, vyjednávány spolu s odbornou interpretací dyslexie a rovněž se odvíjí od individuálních zkušeností a představ rodičů. Jinými slovy se v práci předpokládá, že rodič dítěte s dyslexií vytváří svou specifickou interpretaci jednak na základě odborné informace o tom, co dyslexie znamená a zároveň na základě svých každodenních, osobních či životních zkušeností. Proto cílem předkládané diplomové práce je antropologická interpretace kulturních, respektive rodičovských interpretací dyslexie. Tedy jinými slovy cílem této práce je snaha porozumět kulturním interpretacím dyslexie z mikro perspektivy rodičů dětí, kterým byla formální odbornou institucí (pedagogicko-psychologickou poradnou) stanovena tato forma intelektuální disability (dyslexie). Proto základem předkládané diplomové práce je kvalitativní výzkum, přičemž jako konkrétní výzkumný postup k vytváření kulturních dat byla zvolena výzkumná metoda narativních rozhovorů. K analýze získaných primárních kulturních dat zaznamenaných v podobě textu byla využita tematická obsahová analýza.cs
dc.format79 s. (145 060 znaků)cs
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isocscs
dc.publisherZápadočeská univerzita v Plznics
dc.rightsPlný text práce je přístupný bez omezení.cs
dc.subjectintelektuální disabilitacs
dc.subjectrodičovské interpretace dyslexiecs
dc.subjectporucha učenícs
dc.subjectdyslexiecs
dc.subjectpedagogicko psychologický diskurzcs
dc.subjectdas adam smith problemcs
dc.subjectkompetencecs
dc.subjectnekompetencecs
dc.subjectnormalitacs
dc.subjectformální vzdělávánícs
dc.subjectanthropology of impairment-disability.cs
dc.titleKulturní interpretace poruchy učení: Rodičovské interpretace dyslexie u svých dětí.cs
dc.title.alternativeCultural interpretation of learning disability: Parental interpretation of dyslexia of their children.en
dc.typediplomová prácecs
dc.thesis.degree-nameMgr.cs
dc.thesis.degree-levelNavazujícícs
dc.thesis.degree-grantorZápadočeská univerzita v Plzni. Fakulta filozofickács
dc.thesis.degree-programAntropologiecs
dc.description.resultObhájenocs
dc.rights.accessopenAccessen
dc.description.abstract-translatedThis master´s thesis deals with cultural or more precisely parental interpretations of dyslexia. The first basic theoretical assumption of this thesis is that the contemporary scholarly definition of the dyslexia is understood as a cultural and social construct. The professional category of dyslexia represents a kind of understanding of what it means to be intellectually competent and incompetent in the context of formal education. This understanding is supposed to be generated based on the order of (hegemonic) pedagogical and psychological discourse. The second basic theoretical assumption of this thesis is that the parental interpretations of dyslexia are formed along with the professional interpretation of dyslexia, and also are derived from individual experiences of parents. The aim of this thesis is an anthropological interpretation of parental interpretations of dyslexia. The study was supported by the qualitative research using narrative interviews as a specific technique for qualitative data collection. Thematic analysis was used as a method for qualitative data analysis.en
dc.subject.translatedintellectual disabilityen
dc.subject.translatedparental interpretation of dyslexiaen
dc.subject.translatedlearning disabilityen
dc.subject.translateddyslexiaen
dc.subject.translatedpedagogical and psychological discourseen
dc.subject.translateddas adam smith problemen
dc.subject.translatedcompetenceen
dc.subject.translatedincompetenceen
dc.subject.translatednormalityen
dc.subject.translatedformal educationen
dc.subject.translatedanthropology of impairment-disability.en
Vyskytuje se v kolekcích:Diplomové práce / Theses (KSA)

Soubory připojené k záznamu:
Soubor Popis VelikostFormát 
DP_Slavikova_Linda.pdfPlný text práce293,43 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Slavikova_posudek vedouciho.pdfPosudek vedoucího práce1,26 MBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Slavikova_posudek oponenta.pdfPosudek oponenta práce1,09 MBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Slavikova_prubeh obhajoby.pdfPrůběh obhajoby práce498,3 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/24635

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.