Title: | Hodnocení ve výtvarné výchově jako pozitivní motivace |
Other Titles: | Evaluation in art education as a positive motivation |
Authors: | Štenglová, Tereza |
Advisor: | Uhl Skřivanová Věra, PhDr. Ph.D. |
Referee: | Mašek Jan, PhDr. Ph.D. |
Issue Date: | 2020 |
Publisher: | Západočeská univerzita v Plzni |
Document type: | diplomová práce |
URI: | http://hdl.handle.net/11025/39983 |
Keywords: | problematika hodnocení;soudobá výtvarná výchova;vymezení termínů;interpretace dětské kresby;deskripce |
Keywords in different language: | problems of evaluation;contemporary art education;definition of terms;interpretation of children's drawings;description |
Abstract: | 1. Seznámit se s problematikou hodnocení ve výuce, a to z hlediska pedagogiky i psychologie, především pak s problematikou hodnocení v soudobé výtvarné výchově. 2. Vymezit termíny jako hodnocení, kritéria hodnocení, pozitivní a negativní motivace, interpretace dětského výtvarného projevu, kresba jako nástroj poznání dítěte. 3. Obeznámit se také s tematikou interpretace dětské kresby v psychologii. 4. V rámci části empirické realizovat výzkumnou sondu ve výuce na 1. stupni ZŠ (alespoň 3 ZŠ u 3 učitelů, 24 výukových hodin). 5. Na základě poznámek, fotodokumentace i rozhovorů s učiteli a dětmi se pokusit o deskripci sledované problematiky hodnocení ve výtvarné výchově ve smyslu pozitivní motivace rozvoje výtvarného projevu dětí i jejich klíčových kompetencí. |
Abstract in different language: | 1. To get acquainted with the issue of evaluation in teaching, both in terms of pedagogy and psychology, especially with the issue of evaluation in contemporary art education. 2. Define terms such as evaluation, evaluation criteria, positive and negative motivation, interpretation of children's artistic expression, drawing as a tool of cognition of the child. 3. To get acquainted with the topic of interpretation of children's drawing in psychology. 4. As part of the empirical part, to implement a research probe in teaching at the 1st stage of primary school (at least 3 primary schools with 3 teachers, 24 teaching hours). 5. Based on notes, photo documentation and interviews with teachers and children, try to describe the monitored issues of evaluation in art education in terms of positive motivation for the development of children's artistic expression and their key competencies. evaluation issues, contemporary art education, definition of terms, interpretation of children's drawings, description |
Rights: | Plný text práce je přístupný bez omezení. |
Appears in Collections: | Diplomové práce / Theses (KVK) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Diplomova prace-Stenglova PDF.pdf | Plný text práce | 2,89 MB | Adobe PDF | View/Open |
scan_prubeh obhajoby_Stenglova Tereza.pdf | Průběh obhajoby práce | 237,47 kB | Adobe PDF | View/Open |
Stenglova_posudek_V_Uhl Skrivanova.pdf | Posudek vedoucího práce | 955,66 kB | Adobe PDF | View/Open |
Stenglova_posudek_O_Masek.pdf | Posudek oponenta práce | 893,97 kB | Adobe PDF | View/Open |
Diplomova_prace-Stenglova_PDF.pdf | VŠKP - příloha | 2,89 MB | Adobe PDF | View/Open |
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11025/39983
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.