Title: | Právní postavení, správa a kontrola základních škol |
Other Titles: | Legal status, administration and control of primary schools |
Authors: | Koutný, Adam |
Advisor: | Triner Petr, JUDr. |
Referee: | Louda Tomáš, JUDr. CSc. |
Issue Date: | 2021 |
Publisher: | Západočeská univerzita v Plzni |
Document type: | diplomová práce |
URI: | http://hdl.handle.net/11025/43396 |
Keywords: | základní školy;zš;vzdělávací politika;kurikulum;vzdělání;společnost vědění;veřejná správa;školská správa;financování;regionální školství;dotace;školy;kontroly |
Keywords in different language: | primary schools;educational policy;curriculum;education;knowledge society;public administration;school administration;financing;regional education;subsidies;schools;controls |
Abstract: | Práce se zabývá právním postavením základních škol v České republice, jejich správou, kontrolou, financováním a organizací vnitřních poměrů. Rozebírá teoreticky pojem vzdělání a jeho celospolečenský význam, přičemž představuje kritické pohledy na koncept společnosti vědění. Přibližuje jednotlivé rozdíly v možných zřizovatelích základních škol a zvolených právních formách. Věnuje se rovněž školské politice a strategickým a kurikulárním dokumentům, kterými se vzdělávání v České republice řídí. Praktický přínos práce lze spatřovat ve sběru dat/agendy školských odborů na úřadech na úrovni dvou nižších a dvou vyšších územně samosprávných celků. Závěr práce obsahuje autorův argumenty podložený osobní názor na fungování celého vzdělávacího systému z pohledu veřejné správy. |
Abstract in different language: | The thesis deals with the legal status of primary schools in the Czech Republic, their administration, control, financing and organization of internal relations. It theoretically analyzes the concept of education and its societal significance, while presenting critical views on the concept of the knowledge society. It describes the individual differences in the possible founders of primary schools and selected legal forms. He also deals with school policy and strategic and curricular documents that govern education in the Czech Republic. The practical benefit of the work can be seen in the collection of data / agendas of school departments at offices at the level of two lower and two higher territorial self-governing units. The conclusion of the thesis contains the author's arguments based personal opinion on the functioning of the entire education system from the perspective of public administration. |
Rights: | Plný text práce je přístupný bez omezení. |
Appears in Collections: | Diplomové práce / Theses (KSR) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Bc. Adam Koutny - Pravni postaveni, sprava a kontrola zakladnich skol.pdf | Plný text práce | 3,07 MB | Adobe PDF | View/Open |
Koutný+-+protokol+DP.pdf | Průběh obhajoby práce | 298,65 kB | Adobe PDF | View/Open |
Koutný+DP+-+posudek+OP.pdf | Posudek oponenta práce | 629,73 kB | Adobe PDF | View/Open |
Koutný+DP+-+posudek+VP.pdf | Posudek vedoucího práce | 827,32 kB | Adobe PDF | View/Open |
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11025/43396
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.