Title: | Didaktická úskalí českého jazyka na 2. stupni základní školy |
Other Titles: | Didactic problems of the czech language at the lower-secondary school |
Authors: | Matějková, Michaela |
Advisor: | Suda Zdeněk, PhDr. CSc. |
Referee: | Písková Růžena, Mgr. Ph.D. |
Issue Date: | 2021 |
Publisher: | Západočeská univerzita v Plzni |
Document type: | diplomová práce |
URI: | http://hdl.handle.net/11025/44409 |
Keywords: | didaktika;učebnice českého jazyka;jazykové problémy |
Keywords in different language: | didactic;textbook of czech language;linguistic problems |
Abstract: | V teoretické části práce jsme se zabývali základními didaktickými otázkami. V praktické části jsme se věnovali čtyřem jazykovým problémům, které jsme na základě výzkumu vyhodnotili jako problematické: životnost substantiv, deverbativní adjektiva, rozlišování přívlastku neshodného od příslovečného určení a předmětu a rozlišování příslovečného určení místa od příslovečného určení účelu. Zkoumali jsme teoretické vymezení těchto jevů a zároveň jejich výskyt v učebnicích pro druhý stupeň ZŠ, abychom zjistili, jak jsou jevy definovány a procvičovány ve školním prostředí. Komparovali jsme čtyři řady učebnic z různých nakladatelství (SPN, Fraus, Taktik a Nová škola) a hodnotili jejich přístup. Po analýze každého jevu jsme doporučili učitelům vhodný didaktický výklad a příklady aktivit, které považujeme za vhodné k pochopení zkoumaných jevů. Poté jsme vyvozovali závěry, které z našeho zkoumání vyplynuly, hodnotili jsme také zpracování učebnic. |
Abstract in different language: | In the theoretical part of the thesis, we dealt with basic didactic issues. In the practical part, we devoted to four language problems that we appraised as problematic on the basis of research: the animacy of nouns, deverbative adjectives, the distinguishing of attribute from adverbial and from object and the distinction of adverbial loci from adverbial modus. We examined the definition of these phenomena and their occurrence in textbooks for the second grade of primary school to see how phenomena are defined and practiced in the school. We compared four series of textbooks from different publishing houses (SPN, Fraus, Taktik and Nová škola) and assessed their approach. After analysing each phenomenon, we recommended to teachers didactic interpretation and examples of activities. We deduced the conclusions that came out of our investigation, we also evaluated the processing of textbooks. |
Rights: | Plný text práce je přístupný bez omezení. |
Appears in Collections: | Diplomové práce / Theses (KČJ) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Michaela_Matejkova - DIDAKTICKE_PROBLEMY_VE_VYUCE_CJ.pdf | Plný text práce | 2,98 MB | Adobe PDF | View/Open |
matejkova_piskova.pdf | Posudek oponenta práce | 675,19 kB | Adobe PDF | View/Open |
matejkova_suda.pdf | Posudek vedoucího práce | 212,05 kB | Adobe PDF | View/Open |
matejkova_prubeh.pdf | Průběh obhajoby práce | 100,43 kB | Adobe PDF | View/Open |
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11025/44409
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.