Title: Regionální potravina z pohledu spotřebitele v Plzeňském kraji
Other Titles: Consumer Perception of Regional Food in Pilsen Region
Authors: Bártová, Lucie
Advisor: Hommerová Dita, Ing. Ph.D., MBA
Referee: Sadílek Tomáš, Ing. Ph.D.
Issue Date: 2022
Publisher: Západočeská univerzita v Plzni
Document type: bakalářská práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/47963
Keywords: spotřebitel;povědomí;regionální potraviny;značky kvality potravin;regionální potravina;plzeňský kraj
Keywords in different language: consumer;awareness;regional food;marketing;food quality labels;pilsen region
Abstract: Tato bakalářská práce se zaměřuje na vnímání a znalost spotřebitelů v oblasti regionálních potravin s ohledem na značku kvality potravin "Regionální potravina". Cílem práce bylo zjistit, jaké je povědomí spotřebitelů o této značce na dvou vybraných akcích v Plzeňském kraji. Na základě porovnání a vyhodnocení výsledků z obou akcí byla představena návrhová opatření, jakými by bylo možné povědomí spotřebitelů v daném kraji zvýšit či zlepšit. Pro naplnění stanoveného cíle se v rámci praktické části realizoval kvantitativní výzkum za použití metody dotazníkového šetření. Osobní dotazování spotřebitelů se uskutečnilo na akci Farmářské trhy v Plzni a Slavnosti jablek v Nebílovech. Z hlavních zjištění výzkumu plyne, že většina respondentů na obou akcích znala značku "Regionální potravina", ovšem pouze malá část z nich si ji byla schopna spojit s konkrétním oceněným výrobkem. Návrhová opatření mohou pozitivně ovlivnit konzumní myšlení či chování spotřebitelů a přispět k jejich vyšší informovanosti na poli značek kvality potravin.
Abstract in different language: This bachelor thesis is focused on the perception and awareness of consumers in the area of regional food with regard to food quality label "Regionální potravina". The aim of this work was to analyse the level of consumer awareness of this issue at two selected events in the Pilsen region. Based on the comparison and evaluation of the results of both events, recommended proposals were presented on, how can be awareness of consumers in Pilsen region increased or improved. In order to fulfill the set goal, quantitative research was carried out within the practical part for the use of questionnaire survey method. Personal questioning of consumers took place at the events "Farmářské trhy v Plzni" and "Slavnosti jablek v Nebílovech". The main findings of the research show that most respondents at both events knew the food quality mark "Regionální potravina", but only a small part of them was able to give an example of particular labeled product. The recommended proposals can positively influence the consumer mindset or behavior and contribute to higher awareness in the field of food quality marks.
Rights: Plný text práce je přístupný bez omezení
Appears in Collections:Bakalářské práce / Bachelor´s works (KMO)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
BP_Bartova.pdfPlný text práce1,16 MBAdobe PDFView/Open
Bartova_Lucie_v.pdfPosudek vedoucího práce97,34 kBAdobe PDFView/Open
Bartova_Lucie_o.pdfPosudek oponenta práce221,56 kBAdobe PDFView/Open
ProtokolSPrubehemObhajobySTAG.pdfPrůběh obhajoby práce31,54 kBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/47963

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.