Title: Spolupráce školských a sociálních institucí při řešení záškoláctví u žáků základních škol.
Other Titles: The cooperation of school and social institutions in solving of elementary school pupils truancy
Authors: Šťastná, Kristýna
Advisor: Kocurová Marie, Doc. PaedDr. Ph.D.
Referee: Zachová Markéta, PhDr. Ph.D.
Issue Date: 2022
Publisher: Západočeská univerzita v Plzni
Document type: diplomová práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/48300
Keywords: záškoláctví;spolupráce;učitelé;sociální pracovníci;škola;sociální instituce;žáci;řešení
Keywords in different language: truancy;cooperation;teachers;social workers;school;social institutions;pupils;solving
Abstract: Tato diplomová práce se zabývá spoluprací školských a sociálních institucí při řešení záškoláctví u žáků základních škol. Cílem práce bylo zjistit, s jakými institucemi spolupracují školské a sociální instituce při řešení záškoláctví u žáků základních škol, jak tato spolupráce probíhá a jak jsou učitelé a sociální pracovníci s touto spoluprací spokojeni. Cíl práce byl dále rozdělen na dílčí cíle, díky kterým bylo možné vymezit téma záškoláctví, zjistit hlavní příčiny záškoláctví, určit podobu záškoláctví, určit možnosti řešení záškoláctví, uvést postihy za záškoláctví, zjistit, jaké má škola a sociální instituce možnosti při řešení záškoláctví, jakým způsobem spolupracují školské a sociální instituce, zjistit, jaké zkušenosti mají učitelé se záškoláctvím a zjistit, jak vypadá situace se záškoláctvím v dnešní době. Praktická část je zaměřena na poznatky z praxe. V této části najdeme odpovědi na dotazníky, které byly rozeslány na základní školy a sociální instituce po celé České republice, s cílem zjistit, jak probíhá spolupráce mezi školskými a sociálními institucemi v různých krajích při řešení záškoláctví. Dále zde najdeme rozhovory s učiteli základních škol a sociálními pracovníky. Tyto rozhovory byly zaměřeny na to, jakým způsobem probíhá řešení a spolupráce konkrétních základních škol a sociálních pracovníků při řešení tohoto rizikového chování.
Abstract in different language: This diploma thesis deals with the cooperation of school and social institutions in solving truancy in primary school. The aim of the thesis was to find out which institutions cooperate with school and social institutions in solving truancy in primary school. How this cooperation takes place and how teachers and social workers are satisfied with this cooperation. The aim of the work was divided into sub-objectives, thanks to which it was possible to define the topic of truancy, determine the main causes of truancy, determine the form of truancy, determine options for truancy, specify sanctions for truancy, find out what school and social institutions have opportunities to solve these problems, school and social institutions work together, to find out what experiences teachers have with truancy and to find out what the situation with truancy looks like today. The practical part is focused on practical knowledge. In this section, we will find the answers to the questionnaires that were sent to primary schools and social institutions throughout the Czech Republic, to find out how there is cooperation between educational and social institutions in different regions in dealing with truancy. There are also interviews with primary school teachers and social workers. These interviews focused on the solution and cooperation of specific primary schools and social workers in solving this risky behavior takes place.
Rights: Plný text práce je přístupný bez omezení
Appears in Collections:Diplomové práce / Theses (KPG)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Diplomova prace - Stastna K..pdfPlný text práce2,03 MBAdobe PDFView/Open
Stastna VP.pdfPosudek vedoucího práce144,24 kBAdobe PDFView/Open
Stastna OP.pdfPosudek oponenta práce159,99 kBAdobe PDFView/Open
Stastna O.pdfPrůběh obhajoby práce4,15 MBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/48300

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.