Title: | Nefigurativní umění jako inspirační východisko výtvarných experimentů v mateřské škole |
Other Titles: | Non-figurative art as an inspirational source for art experiments in kindergarten |
Authors: | Sýkorová, Adéla |
Advisor: | Plíhalová Monika, Mgr. |
Referee: | Poláček Stanislav, MgA. Mgr. |
Issue Date: | 2023 |
Publisher: | Západočeská univerzita v Plzni |
Document type: | bakalářská práce |
URI: | http://hdl.handle.net/11025/53321 |
Keywords: | předškolní věk;výtvarná činnost;experiment;abstrakce;akční malba;neoplasticismus;abstraktní expresionismus;geometrická abstrakce |
Keywords in different language: | preschool age;creative activity;experiment;abstraction;action painting;neoplasticism;abstract expressionism;geometric abstraction |
Abstract: | Práce je zaměřena na nefigurativní umění jako inspirační východisko výtvarných experimentů v mateřské škole. V teoretické části jsou popsány výtvarná výchova a její cíle, je zde popsán vývoj dětské kresby a myšlení. Práce se zabývá i pojetím RVP PV a nefigurativní tvorby. Dále je zde vymezen pojem nefigurativní umění, jeho podoby a inspirační východiska. V praktické části jsou zpracovány čtyři výtvarné činnosti dle inspiračních východisek, u nichž je sepsán průběh a reflexe. Praktická část je obohacena o fotografie tvorby dětí v mateřské škole. Práce je zakončena důkladnou reflexí, ze které vychází závěr. |
Abstract in different language: | The work is focused on non-figurative art as an inspirational starting point for creative experiments in kindergarten. In the theoretical part, art education and its goals are described, the development of children's drawing and thinking is depicted here. The work also deals with the concept of RVP PV (Framework Education Programme for Preschool Education) and non-figurative creation. Furthermore, the concept of non-figurative art, its forms and sources of inspiration are defined here. In the practical part, four creative activities are elaborated according to inspirational starting points; these are accompanied by their course and reflection. The practical part is supplemented with photos of children's creations in kindergarten. The work is finished with a thorough reflection, on which the conclusion is based. |
Rights: | Plný text práce je přístupný bez omezení |
Appears in Collections: | Bakalářské práce / Bachelor´s works (KVK) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Nefigurativni umeni jako inspiracni vychodisko vytvarnych experimentu v materske skole.pdf | Plný text práce | 1,91 MB | Adobe PDF | View/Open |
POSUDEK_vedouci_Sykorova.pdf | Posudek vedoucího práce | 306,11 kB | Adobe PDF | View/Open |
Posudek_oponent_Adela Sykorova.pdf | Posudek oponenta práce | 267,36 kB | Adobe PDF | View/Open |
Sykorova_hodnoceni.pdf | Průběh obhajoby práce | 527,9 kB | Adobe PDF | View/Open |
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11025/53321
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.