Title: | Odhalování šikany na středních školách: výskyt, typy a faktory ovlivňující rozdíly mezi školami |
Other Titles: | Uncovering Bullying in High Schools: Prevalence, Types, and Factors Influencing Differences Between Schools |
Authors: | Bártková, Kateřina |
Advisor: | Kalvas František, PhDr. Mgr. Ph.D. |
Referee: | Krulichová Eva, PhDr. Ph.D. |
Issue Date: | 2024 |
Publisher: | Západočeská univerzita v Plzni |
Document type: | bakalářská práce |
URI: | http://hdl.handle.net/11025/56318 |
Keywords: | šikana;gender;gymnázium;střední odborné učiliště;forma šikany;agrese;kvantitativní výzkum;prevalence |
Keywords in different language: | bullying;gender;grammar school;secondary vocational school;form of bullying;aggression;quantitative research;prevalence |
Abstract: | Šikana představuje závažný fenomén ovlivňující životy dětí a adolescentů nejen v České republice, ale také po celém světě. Cílem mé bakalářské práce bylo identifikovat faktory ovlivňující výskyt šikany na pěti zkoumaných středních školách, zaměřujíc se na typ vzdělávacího zařízení, gender a formy šikany. Má práce je založena na kvantitativním výzkumném šetření provedeném pomocí anonymního dotazníku. Mezi hlavní zjištění patří objevení souvislosti mezi genderem a výskytem šikany, přičemž dívky mají vyšší pravděpodobnost stát se oběťmi šikany než chlapci. Kromě toho výzkum zjistil, že typ školy ani forma šikany nevykazují statistickou významnost při předpovídání šikanujícího chování. Tato zjištění zdůrazňují význam genderově citlivého přístupu k šikaně. |
Abstract in different language: | Bullying is a serious phenomenon affecting the lives of children and adolescents not only in the Czech Republic but also worldwide. My bachelor's thesis aimed to identify factors influencing the occurrence of bullying at five secondary schools, focusing on the type of educational institution, gender, and forms of bullying. My thesis is based on quantitative research conducted using an anonymous questionnaire. The main findings include the discovery of an association between gender and the prevalence of bullying, with girls being more likely to be victims of bullying than boys. In addition, the research found that neither the type of school nor the form of bullying showed statistical significance in predicting bullying behaviour. These findings highlight the importance of a gender-sensitive approach to bullying. |
Rights: | Plný text práce je přístupný bez omezení |
Appears in Collections: | Bakalářské práce / Bachelor´s works (KSS) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
BP_Bartkova.pdf | Plný text práce | 1,01 MB | Adobe PDF | View/Open |
BP_ved_Bartkova.pdf | Posudek vedoucího práce | 204,78 kB | Adobe PDF | View/Open |
OP-Bartkova.pdf | Posudek oponenta práce | 152,62 kB | Adobe PDF | View/Open |
BARTKOVA_Obhajoba.pdf | Průběh obhajoby práce | 108,99 kB | Adobe PDF | View/Open |
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11025/56318
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.