Title: Tisky a otisky ve výtvarné výchově na 2. stupni ZŠ
Other Titles: The prints and imprints in art education at the 2nd grade of elementary school
Authors: Žáková, Iveta
Advisor: Havlíček Jakub, Mgr.
Referee: Vránová Eva, Mgr.
Issue Date: 2024
Publisher: Západočeská univerzita v Plzni
Document type: diplomová práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/56811
Keywords: grafika;umělecká grafika;grafické techniky;základní škola;výtvarná výchova;tisk;základní vzdělávání;umění
Keywords in different language: keywords graphics;art graphics;graphic techniques;elementary school;art education;printing;basic education;art
Abstract: Kvalifikační práce se zabývá klasickými i alternativními grafickými technikami ve výtvarné výchově na 2. stupni ZŠ. Snahou je poukázat na důležitost osobní zkušenosti dětí s grafickým pojetím v hodinách výtvarné výchovy. Teoretická část se orientuje na charakteristiky grafických technik. Součástí je výčet důležitých umělců ve své tvorbě využívajících práci s grafikou, kteří jsou pro danou kvalifikační práci stěžejní. Vlastním zájmem je zaměřit se na všeobecné možnosti využití především alternativních grafických technik na 2. stupni ZŠ. Praktická část se skládá z výtvarných úkolů s přímou vazbou na praxi. Jednotlivé výtvarné aktivity jsou didakticky ukotveny. Tvůrčí činnosti dětí jsou realizovány za pomoci vybraných alternativních grafických technik. Plnohodnotnou součástí práce je odpovídající fotodokumentace z průběhu tvorby i konečných prací.
Abstract in different language: The qualification thesis deals with classical and alternative graphic techniques in art education at the 2nd level of primary school. It seeks to highlight the importance of children's personal experience with graphic concepts in art classes. The theoretical part focuses on the characteristics of graphic techniques. It includes a list of important artists who use printmaking in their work and who are central to the qualifying work. My own interest is to focus on the general possibilities of using graphic techniques at the 2nd level of primary school. The practical part consists of art tasks with a direct link to practice. Individual art activities are didactically anchored. The children's creative activities are realized with the help of selected alternative graphic techniques. Adequate photo documentation of the creative process and the final works is a full part of the work.
Rights: Plný text práce je přístupný bez omezení
Appears in Collections:Diplomové práce / Theses (KVK)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
DP_Iveta_Zakova_Tisky_a_otisky.pdfPlný text práce4,7 MBAdobe PDFView/Open
zakova_prubeh.pdfPrůběh obhajoby práce414,91 kBAdobe PDFView/Open
Zakova Iveta - Protokol o hodnoceni KP_ved.pdfPosudek vedoucího práce299,07 kBAdobe PDFView/Open
POSUDEK KP_op_zakova.pdfPosudek oponenta práce294,37 kBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/56811

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.