Title: Etika a korektnost v reklamě
Other Titles: Ethics and Correctness in Advertising
Authors: Platzová, Daniela
Advisor: Chlopčík Tomáš, Ing.
Referee: Zelenka Lenka, Ing.
Issue Date: 2020
Publisher: Západočeská univerzita v Plzni
Document type: bakalářská práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/40148
Keywords: reklama;etika;morálka;postoje;regulace
Keywords in different language: advertising;ethics;morals;attitudes;regulation
Abstract: Předložená práce pojednává o problematice etiky v reklamě. Nejdříve jsou vymezeny pojmy s ní související, jako marketing, reklama, etika a morálka. Poté je vysvětlena podnikatelská etika, marketingová etika a etika v reklamě. Práce se dále věnuje regulaci reklamy, která zahrnuje právní regulaci a samoregulaci. Je představen samoregulační orgán Rada pro reklamu a Kodex reklamy, který vydává. Tato problematika je dále zkoumána prostřednictvím dotazníkového šetření, jehož součástí jsou příklady konkrétních kontroverzních témat v reklamě. Výzkum zkoumá, jaké aspekty v reklamě čeští spotřebitelé považují za nepřijatelné. Odhaluje také jejich znalost v oblasti samoregulace reklamy. Šetření dále pozoruje vztah mezi etikou v reklamě a nákupním rozhodováním. Výsledkem práce je zhodnocení postojů českých spotřebitelů k reklamní etice, shrnutí zásadních poznatků výzkumu a přednesení vhodných doporučení.
Abstract in different language: This bachelor thesis deals with a topic of advertising ethics. First of all, it defines key terms connected to the topic such as marketing, advertising, ethics and morals. After that, an in-depth understanding of business ethics, marketing ethics and advertising ethics is examined. In the next chapter, the author discusses different forms of advertising regulations and presents self-regulation institution currently operating in the Czech Republic. The collected data were analysed by using questionnaire surveys. The research includes specific examples of controversial advertisements. Furthermore, the survey investigates what aspects used in advertisements are considered as unacceptable among Czech consumers. Thus, it concentrates on whether the consumers are aware of their opportunity to express their concerns and fight for a more ethical commercial environment. The author also examines whether there is a relation between ethical advertising and purchase decisions. Based on the survey outcome, the author therefore evaluates attitudes of Czech consumers towards ethics in advertising. Finally, the author summarizes the essential findings and suggests appropriate recommendations.
Rights: Plný text práce je přístupný bez omezení.
Appears in Collections:Bakalářské práce / Bachelor´s works (KMO)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
BP_Platzova.pdfPlný text práce1,32 MBAdobe PDFView/Open
Platzova_Daniela_v.pdfPosudek vedoucího práce120,32 kBAdobe PDFView/Open
Platzova_Daniela_o.pdfPosudek oponenta práce226,57 kBAdobe PDFView/Open
Platzova_p.pdfPrůběh obhajoby práce73,61 kBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/40148

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.