Title: Badatelsky orientovaná výuka robotiky s využitím LEGO Mindstorms Robot Inventor
Other Titles: Research-oriented robotics education using LEGO Mindstorms Robot Inventor
Authors: Frolík, Dominik
Advisor: Baťko Jan, Mgr. Ph.D.
Referee: Frank Filip, Mgr.
Issue Date: 2023
Publisher: Západočeská univerzita v Plzni
Document type: diplomová práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/54106
Keywords: badatelsky orientovaná výuka;bov;robotika;lego mindstorms robot inventor;2. stupeň základní školy;informatika;kurikulární dokumenty;vzdělávací program;změny výuky informatiky;testování aktivit;metodika;pracovní listy;lego;mindstorms
Keywords in different language: research-based teaching;rbt;robotics;lego mindstorms robot inventor;lower secondary school;computer science;curriculum documents;educational program;changes in computer science education;activity testing;methodology;worksheets;lego;mindstorms
Abstract: V této diplomové práci jsme se zaměřily na badatelsky orientovanou výuku robotiky s využitím LEGO Mindstorms Robot Inventor. Cílem bylo navrhnout a ověřit aktivity podporující badatelské myšlení žáků na 2. stupni základní školy v oblasti informatiky a robotiky dle platných kurikulárních dokumentů. Analýzou rámcového vzdělávacího programu jsme získali pochopení vzdělávacích požadavků a klíčových změn v oblasti výuky informatiky. Dále jsme pečlivě prozkoumali obsah školního vzdělávacího programu vybrané referenční školy, kde jsme provedli i testování navržených a vybraných aktivit. Při navrhování aktivit jsme dbali na zohlednění legislativního rámce, výukových potřeb, požadavků na aktivity a materiálních a technických podmínek referenční školy. Hlavním zaměřením bylo začlenění navržených aktivit do školního vzdělávacího programu a podpora badatelského myšlení a klíčových kompetencí u žáků. Věříme, že výsledky této práce poskytnou učitelům užitečný rámec pro implementaci badatelsky orientované výuky robotiky s využitím LEGO Mindstorms Robot Inventor. Jelikož navržené aktivity mohou být využity jakýmkoliv učitelem či školou, splňujícím stanovená kritéria, či po případných úpravách a přizpůsobení podmínkám vlastní školy.
Abstract in different language: In this thesis, we focused on research-oriented teaching of robotics using LEGO Mindstorms Robot Inventor. The aim was to design and validate activities that promote students' inquiry thinking at the lower secondary level in the field of computer science and robotics, in accordance with current curriculum documents. Through an analysis of the framework educational program, we gained an understanding of the educational requirements and key changes in computer science education. Additionally, we carefully examined the content of the educational program at a selected reference school, where we also conducted testing of the proposed and selected activities. When designing the activities, we took into account the legislative framework, educational needs, requirements for activities, and the material and technical conditions of the reference school. The focus was on integrating the proposed activities into the school's educational program and supporting students' inquiry thinking and key competencies. We believe that the results of this work will provide teachers with a useful framework for implementing research-oriented robotics teaching using LEGO Mindstorms Robot Inventor. Since the proposed activities can be utilized by any teacher or school that meets the specified criteria, or after potential modifications and adaptations to their own school conditions.
Rights: Plný text práce je přístupný bez omezení
Appears in Collections:Diplomové práce / Theses (KVD)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Diplomova_prace_Dominik_Frolik_2023_V2.pdfPlný text práce4,87 MBAdobe PDFView/Open
PosudekOponentaSTAG.pdfPosudek oponenta práce65,25 kBAdobe PDFView/Open
PosudekVedoucihoSTAG.pdfPosudek vedoucího práce67,12 kBAdobe PDFView/Open
Frolik protokol.pdfPrůběh obhajoby práce201,45 kBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/54106

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.